Niebieskie Pudełko Lifestyle Wiadomości Aktualności Jak długo w ciągu dnia dzieci oglądają telewizję?

Jak długo w ciągu dnia dzieci oglądają telewizję?

Zastanawiałaś się jak długo w ciągu dnia Twoje dziecko ogląda telewizję? A ile ogląda bajek dziennie ? A może jest tak, że w Waszym domu musi coś „brzęczeć” i zazwyczaj jest to telewizor, niezależnie od tego czy ktoś go ogląda.

W latach 1997 – 2009 TNS OBOP przeprowadziło badania elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej. Przebadanych zostało 526 osób w wieku 4-15 lat, bez  uwzględnienia widowni gościnnej.

Jakie są wnioski ?

Jest progres :), ponieważ z badań wynika, iż udział widowni dziecięcej w całkowitej widowni telewizyjnej systematycznie spada. W 1997 roku dzieci w podanej grupie wiekowej generowały 15,7% całkowitej widowni, natomiast w 2009 roku odsetek ten spadł do 8,5 %.

Główny Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP – Dariusz Rocki podaje, że „Wpływ na to zjawisko ma znaczny spadek populacji osób w tym przedziale wiekowym związany z niżem demograficznym – z 7 mln w 1997 roku do 4,7 mln obecnie. Jednocześnie w tym okresie z 2 godzin i 45 minut w 1997 r. do 2 godzin i 10 min w 2008 r. zmalał również średni dzienny czas poświęcany przez dzieci na oglądanie telewizji”

Na przestrzeni kilku lat dziecięca oferta telewizyjna/programowa jak i cała telewizja znacznie się zmieniła. Programy dziecięce nadawane były głównie w czterech pionierskich stacjach telewizyjnych (TVP1, TVP2, Polsat, TVN), a to wszystko działo się pod koniec lat 90.  W 1999 roku stacje te nadały łącznie 2871 godzin programów skierowanych do najmłodszych. Natomiast w 2008 roku udział dziecięcych programów spadł do 1135 godzin. Jednocześnie łączny udział czterech największych stacji wśród widowni dziecięcej spadł w analizowanym okresie z 76% w 1999 r. do 64% w 2008 r.

Sytuacja ta zmieniła się na rzecz polskojęzycznych stacji tematycznych, które przygotowały ofertę dla najmłodszych. Obecnie jest ich kilkanaście. W 2009 roku udział stacji dziecięcych przekroczył 22% w grupie wiekowej 4 -15 lat, podczas gdy na przełomie lat 1999/2000 oscylował on na poziomie 2,5%.

Do pionierskiej czwórki kanałów dołączyły inne stacje, które dzieci najchętniej oglądają.  Disney Channel, której udział w rynku w 2009 w grupie 4 -15 lat wynosi 5,9%. Na kolejnych miejscach znalazły się Jetix (udziały 5,2%), Mini Mini (udziały 4,2%) oraz Cartoon Network (udziały 3,5%).

Najczęściej oglądanymi pozycjami programowymi wśród dzieci są wieczorynki nadawane na TVP1. W 2009 roku najchętniej oglądanym programem był „Garfield i przyjaciele” (TVP1), wyemitowany 2. marca 2009 r., który przyciągnął 840 tys. osób w wieku 4 -15 lat.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: dziennie średnio 526 osób w wieku 4-15 lat, bez uwzględnienia widowni gościnnej.
[Źródło: egospodarka.pl]

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Pakiety

Pakiety

Placówki