Strona główna » Jak wzmocnić odporność dziecka?

ARTYKUŁ PARTNERA

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Wraz z nadejściem chłodnych dni nasza odporność wystawiona jest na próbę. Z powodu niesprzyjającej aury i niskich temperatur zarówno dzieci, jak i dorośli narażeni są na infekcje. W tym czasie warto wzmocnić swoją odporność w naturalny sposób.

Karolina Możdżeń, magister psychodietetyki i dietetyki klinicznej, ekspert marki Mama i ja, wyjaśnia, dlaczego dieta, ale także aktywność fizyczna, sen oraz odpowiednie nawodnienie są tak ważne dla naszego zdrowia, szczególnie o tej porze roku.

 Jest taki czas w roku, który wielu ludziom – w tym rodzicom dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym – kojarzy się z nieustannym katarem, kaszlem i przeziębieniem. Okres od września do marca to czas nagłych zmian pogodowych, które wpływają na osłabienie organizmu. Rodzice, aby szybko uporać się z niepokojącymi dolegliwościami, często sięgają po różne środki, w tym syntetyczne suplementy i produkty apteczne. Warto jednak pamiętać, że najlepszym sposobem na wzmocnienie odporności i motywowania organizmu do walki z infekcjami jest zmiana trybu życia
i modyfikacja jadłospisu.

Na dobry początek witamina C

Bez względu na porę roku zróżnicowana i bogata w warzywa oraz owoce dieta powinna być podstawą zdrowego trybu życia. Kiedy jednak temperatury spadają, a wiatr, deszcz i śnieg stają się codziennością, warto bardziej przemyśleć zawartość swojego talerza i częściej sięgać po wartościowe i poprawiające odporność produkty. Jesień i zima to czas, w którym menu bogate w owoce i warzywa zawierające dużo witaminy C powinno być codziennością. Podstawę powinny stanowić produkty
o dużej zawartości antyoksydantów, czyli porzeczki, papryka, liście pietruszki, brokuły, brukselka, marchewka czy borówki. Wszystkie wymienione warzywa i owoce można spożywać na surowo lub na ciepło, więc każdy z pewnością znajdzie swój ulubiony sposób,
 mówi Karolina Możdżeń, magister psychodietetyki i dietetyki klinicznej. Co zrobić, gdy jednak najmłodsi nie przepadają za codzienną dawką warzyw na talerzu? Sprawdzonym rozwiązaniem w takiej sytuacji są zupy krem. To doskonały sposób na przemycenie do menu bogatych w witaminę C produktów. Dla jeszcze lepszego efektu można wzbogacić je przyprawami, takimi jak imbir, kurkuma (najlepiej z dodatkiem pieprzu), cynamon i kardamon, dodaje ekspertka.

Naturalne wsparcie dla jelit

To, w jakim stanie jest odporność naszego organizmu, w dużej mierze zależy od kondycji jelit. Dlatego też warto położyć szczególny nacisk na produkty zawierające dobre szczepy bakterii. W tej roli doskonale sprawdzą się kiszonki, czyli kapusta kiszona, ogórki, a także cieszące się coraz większą popularnością kimchi. W diecie nie powinno zabraknąć również jogurtów (najlepiej naturalnych),
a także kefirów. W czasie infekcyjnym, warto ułatwić pracę naszym jelitom i ograniczyć spożywanie produktów mocno przetworzonych i zawierających cukier. Przyczyniają się one bowiem do powstawania stanu zapalnego uszkadzającego mikroflorę jelitową i tym samym wpływającego na obniżenie odporności, wyjaśnia Karolina Możdżeń, ekspertka marki Mama i ja. Gdy jednak,
z różnych przyczyn włączenie do menu kiszonek czy jogurtów jest niewykonalne, należy rozważyć suplementację probiotykami, jednak w tej sytuacji warto skonsultować to z lekarzem, aby nie doprowadzić do przerostu flory bakteryjnej. O jakie składniki odżywcze warto jeszcze wzbogacić dietę? Jeśli chcemy wzmocnić organizm, pamiętajmy również o kwasach omega-3, które mają działanie przeciwzapalne. Źródłem tych cennych związków są głównie ryby, oliwa z oliwek i inne oleje roślinne, orzechy i nasiona, dlatego warto uwzględnić te produkty w codziennym jadłospisie, dodaje Karolina Możdżeń.

Zdrowe nawyki to podstawa

W procesie budowania odporności wzbogacone o składniki mineralne i witaminy menu odgrywa znaczącą rolę. Jednak sama dieta to nie wszystko. Nie należy zapominać, że na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego bezpośredni wpływ mają również czynniki takie jak pora spożywania posiłków, aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu oraz poziom nawodnienia. Regularność rytmów dobowych to istotny aspekt, o którym nie powinniśmy zapominać. Dobę powinno zaplanować się tak, aby był czas na posiłki o stałych godzinach (przede wszystkim śniadanie
i kolacja), minimum 7 godzin snu, picie odpowiedniej ilości wody – w przypadku dzieci najlepiej takiej dedykowanej ich potrzebom, jak na przykład niskosodowej wody źródlanej Mama i ja. Zgodnie z zasadą medycyny chińskiej, która mówi o tym, że ciepłe potrawy i przyprawy rozgrzewające ułatwiają trawienie i wspomagają odporność, warto zacząć dzień od szklanki ciepłej wody. Można to również przełożyć na śniadanie: zamiast kanapek przygotujmy owsiankę z ulubionymi owocami lub kaszę jaglaną, 
mówi Karolina Możdżeń. Bez względu na temperaturę nie rezygnujmy również z aktywności fizycznej. Spacer z dziećmi lub szybki marsz z wózkiem to zawsze dobry pomysł, nawet jeśli będzie to trwać ,,tylko” 20-30 minut. W chłodniejsze dni pamiętajmy jednak o dostosowanym do pogody ubiorze. W przeciwnym razie, zamiast hartować organizm i poprawiać odporność, można nabawić się niepożądanej infekcji, dodaje ekspertka marki Mama i ja.

Po więcej porad zapraszamy na naszego bloga na stronie www.wodadladziecka.pl/blog, na którym znajdziecie również m.in.: przeróżne quizy – dotyczące opieki nad dzieckiem, tematu nawodnienia oraz przebiegu ciąży, kalkulator prawidłowego spożycia wody oraz inspirujące przepisy.

Twoje korzyści z rejestracji

  • Kody rabatowe na ubranka dla dzieci wysyłane na Twój e-mail
  • SMS ze zniżkami do sklepów z zabawkami
  • Zaproszenia do darmowych szkoleń online z nagrodami
  • Udział w społeczności Mam na forum
  • Darmowy newsletter z poradami dla młodych mam i kobiet w ciąży
  • Bezpłatny e-magazyn Niebieskie Pudełko
  • Podcasty tematyczne, infografiki oraz webinaria do pobrania
  • Bezpłatne poradniki do pobrania w PDF
  • Konkursy z nagrodami
  • Udział w Niebieskim Konkursie
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Forum

Forum
Advertisement

Pakiety

Pakiety

Placówki