Przedstawione poniżej tzw. kamienie milowe rozwoju dziecka w drugim i trzecim roku życia pozwolą Państwu ocenić prawidłowość tego procesu u Waszego malucha. Przedstawione etapy są pewnym uśrednieniem, a niewielkie odchylenia od przedstawionego harmonogramu nie powinny wzbudzać niepokoju.
Kamienie milowe rozwoju psychoruchowego dziecka w 2-3 roku życia.
Wiek | Motoryka | Funkcje ręki | Widzenie |
15 mies. | Chodzi samo; zmienia kierunki. | Ciągnie za sobą zabawkę; ustawia zabawki jedna na drugiej. | Ogniskuje obydwoje oczu na przedmiocie. |
18 mies. | Nosi ze sobą przedmioty. | Gryzmoli. Potrafi wkładać przedmioty do dziurki. | Cieszy się z oglądania książki. |
2 lata | Biega. Podskakuje na dwóch nogach. | Rzuca piłką. Buduje wieżę z 6-7 klocków. | Rozpoznaje obrazki. |
3 lata | Skacze. Stoi na jednej nodze. Wchodzi po schodach naprzemiennie stawiając nogi. | Zakręca nakrętkę. Odpina guziki. Nanizuje perełki. Rysuje koło. Buduje wieżę z 9-10 klocków. | Rozpoznaje kształty. |
Wiek | Słuch i rozumienie | Mowa | Samodzielność | Socjalizacja |
15 mies. | Cieszy się z rymowanek. | Próbuje śpiewać. | Trzyma samodzielnie kubek; korzysta, jeszcze nieudolnie, z łyżki. | Żąda stałego zainteresowania od osoby opiekującej się nim. |
18 mies. | Spełnia proste polecenia. | Potrafi nazwać dwa obiekty. Wymawia 4-20 słów. | Całkowicie kontroluje trzymanie kubeczka, łyżki używa we właściwy sposób. | Sceptycznie nastawiony do rówieśników, bawi się sam. |
2 lata | Zna części ciała. Przysłuchuje się prostym opowiadaniom. | Używa zdań złożonych z 3-4 wyrazów; powtarza słowa – pytania, aż do chwili otrzymania odpowiedzi.Zna ok. 270 słów, używa zaimków. | Pomaga w ubieraniu i rozbieraniu. Zgłasza potrzebę udania się do toalety, nie zanieczyszcza się . | Bawi się obok innych dzieci, obserwując je z uwagą.. |
3 lata | Spełnia nawet podwójne polecenia. Rozumie słowa “większy, później”. | Składa zdania złożone z 6 wyrazów. Rozpoczyna rozmowy. Zna ok. 900 słów. | Je samodzielnie łyżką i widelcem. Rzuca zabawkami. Nie moczy się już. Ubiera się pod nadzorem. Jeździ na rowerze trzykołowym używając pedałów. | Bawi się z innymi, realizuje przy tym swoje zamierzenia. |
Objawy opóźnienia rozwoju, które powinny zaniepokoić rodziców i skłonić ich do zasięgnięcia porady lekarskiej, przedstawia tabela 2.
Nieprawidłowości rozwoju psychoruchowego.
Wiek | Nieprawidłowość |
1,5 roku | Dziecko nie biega. |
2 lata | Brak rozwoju mowy. Dziecko nie rozumie prostych poleceń. |
Dodaj komentarz