Dzieci i nowoczesne technologie to temat, który budzi sporo emocji. Z jednej strony tablet, komputer czy telewizja mogą wpływać negatywnie na rozwój dziecka, szczególnie jeśli wprowadzimy je zbyt wcześnie. Z drugiej strony, na odpowiednim etapie rozwoju, media cyfrowe mogą wspierać rozwój malucha. Wszystko zależy od prezentowanych treści, czasu i sposobu, w jaki dziecko ich używa.
Do tej pory brakowało jasnych, aktualnych i popartych badaniami naukowymi zaleceń dotyczących wprowadzania nowych technologii w życie dziecka. Na szczęście z pomocą rodzicom przychodzą najnowsze zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej dotyczące korzystania z nowych technologii przez dzieci do 5. roku życia.
My na podstawie zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej przygotowaliśmy dla Was 10 przydatnych wskazówek, które podpowiedzą Wam:
- kiedy można wprowadzić nowe technologie w życie dziecka
- w jaki sposób to zrobić oraz
- jak budować dobre nawyki związane z korzystaniem z mediów cyfrowych w Waszym domu.
Korzystanie z nowych technologii: 10 wskazówek dla rodziców dzieci do 5. roku życia
- Zabawa bez elektroniki przede wszystkim
Niemowlęta i dzieci do 5. roku życia powinny poświęcać jak najwięcej czasu na zabawę bez komputera, telewizora i tabletu. Dlaczego? Jest to najważniejszy okres dla rozwoju mózgu dziecka i budowania więzi międzyludzkich. W tym czasie dzieci potrzebują dużo swobodnej zabawy z rodzicami lub opiekunami, podczas której mogą chwytać różne przedmioty i poznawać świat. Więcej na temat wpływu nowych technologii na rozwój dziecka możecie przeczytać w tym artykule. - Zero komputerów i telewizorów dla dzieci poniżej 18. miesiąca życia
Dzieci młodsze niż 18 miesięcy nie powinny w ogóle być eksponowane na media cyfrowe i nowoczesne technologie. Jedynym wyjątkiem może być udział dziecka w rozmowie wideo (np. przez Skype’a), oczywiście w obecności rodziców. Na tym etapie dzieci nie są w stanie uczyć się z programów telewizyjnych ani aplikacji. - Nowe technologie pod nadzorem rodziców
Jeśli rodzice tak zdecydują, mogą zacząć stopniowo wprowadzać media cyfrowe dziecku w wieku 18-24 miesiące. Rzecz jasna pod warunkiem, że treści będą edukacyjne, wysokiej jakości, a czas korzystania bardzo krótki.
Oczywiście NIE MA OBOWIĄZKU wprowadzania telewizji, komputera czy tabletu na tak wczesnym etapie! Spokojnie można z tym poczekać. Nie ma obaw, że dziecko „zostanie w tyle”. Te urządzenia są tak intuicyjne, że gdy będzie taka potrzeba, maluch błyskawicznie nauczy się z nich korzystać.
Jeśli jednak zdecydujemy się już teraz wprowadzić telewizję czy tablet, zawsze powinniśmy towarzyszyć dziecku, gdy z nich korzysta. Tylko dzięki obecności i ciągłej interakcji z rodzicem maluch ma szansę się czegoś nauczyć. Oglądając np. program edukacyjny o kolorach, rodzic powinien na bieżąco tłumaczyć dziecku, co widzi na ekranie, a potem pomóc mu przenieść zdobytą wiedzę na otaczający go świat – np. wspólnie wyszukując kolory w najbliższym otoczeniu. - Dzieci w wieku 2-5 lat: maksymalnie 1 godzina dziennie
Dla dzieci w wieku 2-5 lat zaleca się maksymalnie jedną godzinę korzystania z mediów cyfrowych dziennie. Oczywiście wskazane jest, by ten czas był jak najkrótszy. Dzięki temu dziecko będzie miało czas na zabawę, ruch, a także nauczy się zdrowych nawyków na przyszłość.
W tym wieku rodzic nie musi non stop towarzyszyć dziecku podczas korzystania z elektroniki, ale to on jest odpowiedzialny za dobór właściwych i edukacyjnych treści. Musi także nadzorować dziecko, a po programie pomóc mu zrozumieć, co widziało na ekranie. - Wybieramy treść wysokiej jakości
Treść jest najważniejsza. Dobrze zaprojektowane aplikacje i programy edukacyjne (np. Ulica Sezamkowa), mogą pomóc dzieciom w wieku 3-5 lat rozwinąć zdolności poznawcze, językowe i społeczne. Pamiętajmy jednak, że nie wszystko, co jest opatrzone etykietą „edukacyjny” ma rzeczywiście takie walory udowodnione naukowo. Warto się rozejrzeć za jakościowymi programami telewizyjnymi i aplikacjami, popytać innych rodziców lub poszukać na ten temat informacji w Internecie. - Unikamy szybkiego tempa akcji
Unikamy programów, bajek i aplikacji, w których tempo akcji i animacji jest bardzo szybkie. Wpływa ono negatywnie na koncentrację dziecka i jego umysł. Rzecz jasna, szerokim łukiem omijamy także treści zawierające przemoc. - Wspólne posiłki bez telewizji
Posiłek to okazja do kontaktów rodzinnych, a nie oglądania telewizji. Dodatkowo badania wskazują, że dzieci, które spędzają dużą ilość czasu przed telewizorem przed 5. rokiem życia, mogą w przyszłości wykazywać skłonność do nadwagi. Może to być związane z jedzeniem przed telewizorem. To, co dzieje się na ekranie rozprasza dziecko do tego stopnia, że nie czuje ono sytości. - Wyłączamy TV i inne urządzenia, gdy z nich nie korzystamy
Telewizor w domu nie powinien grać w tle. Rozprasza dziecko, negatywnie wpływa na kontakty rodzinne, a dodatkowo emituje dużo niebieskiego światła, które zaburza prawidłowy sen. Powinniśmy zadbać także o to, by w domu były strefy lub pomieszczenia wolne od elektroniki – szczególnie sypialnia dziecka. Warto też ustalić, w jakich godzinach żaden z domowników nie korzysta z nowych technologii. To szczególnie ważne, gdy mamy dzieci w różnym wieku. - Wyłączamy ekrany co najmniej godzinę przed snem
Nie oglądamy nic ani nie korzystamy z elektroniki na co najmniej godzinę przed snem. Dlaczego? Ekrany emitują niebieskie światło, które zaburza cykl snu dziecka (dorosłego zresztą też). Dodatkowo oglądane treści nadmiernie pobudzają mózg dziecka przed snem. - Dajemy dzieciom dobry przykład
To, w jaki sposób rodzice korzystają z mediów silnie wpływa na to, jak będą w przyszłości korzystać z nich dzieci. Trudno zabraniać 5-latkowi oglądania telewizji, jeśli sami spędzamy długie godziny na kanapie z pilotem w ręku. Dlatego rodzice muszą być wzorem dla dziecka i pomóc mu kształtować prawidłowe nawyki na przyszłość.
A kiedy Wy wprowadziliście telewizję, komputer lub tablet do życia Waszego dziecka? Z czego najchętniej korzysta?
A może macie programy lub aplikacje, które możecie nam polecić? Piszcie koniecznie w komentarzach!
Źródła: Komunikat „Media and Young Minds” autorstwa Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, opublikowany w czasopiśmie „Pediatrics” 2016, 138(5):e20162591; www.mataja.pl
Tagi:
komputer,
laptop,
nowe technologie,
tablet,
telefon komórkowy,
telewizor,
wychowanie dziecka
Dodaj komentarz