Metoda krakowska to podejście terapeutyczne i edukacyjne, które wspiera rozwój językowy dziecka już od najmłodszych lat. Opiera się na neurobiologicznym rozumieniu procesów uczenia się i stymulacji wszystkich funkcji poznawczych, ze szczególnym naciskiem na naukę czytania sylab, a nie pojedynczych liter.
Metoda krakowska to terapia neurobiologiczna stymulująca wszystkie funkcje poznawcze dziecka, opracowana z myślą o wspieraniu dzieci z zaburzeniami takimi jak autyzm, afazja, alalia czy zagrożenie dysleksją. Jej podstawowym założeniem jest odbudowa i budowanie systemu językowego poprzez intensywną stymulację słuchową, wzrokową i motoryczną. Terapia ta wykorzystywana jest w pracy z dziećmi z zaburzeniami genetycznymi, całościowymi oraz z dziećmi niesłyszącymi w oparciu o precyzyjnie dobrane etapy rozwoju funkcji poznawczych. Fundamentem tej metody praca nad językiem – jego rozumieniem i nazywaniem, co wpływa na poprawę komunikacji językowej oraz wspiera rozwój mowy dziecka. W ramach terapii metodą krakowską stosuje się różnorodne elementy terapii:
Dzięki temu możliwe jest opanowanie umiejętności czytania jeszcze przed okresem szkolnym, co czyni ją skuteczną metodą nauki czytania i pracy terapeutycznej. Co ważne, terapia znajduje zastosowanie nie tylko u dzieci z diagnozą, ale również w pracy wspierającej rozwój zdrowego dziecka. Krakowski zespół diagnozy i terapii podkreśla znaczenie wczesnej interwencji i regularnej stymulacji językowej, która może zapobiec późniejszym trudnościom edukacyjnym. Zwłaszcza że rozwijanie języka dziecka w zabawach, a właśnie takie są również metody szkoły krakowskiej, budzi u maluchów naturalną ciekawość znaczenia słów.
Metoda krakowska® to terapia neurobiologiczna stymulująca wszystkie funkcje poznawcze dziecka, opracowana z myślą o wspieraniu dzieci z zaburzeniami takimi jak autyzm, afazja, alalia, zespół downa czy zagrożenie dysleksją. Jej podstawowym założeniem jest odbudowa i budowanie systemu językowego poprzez intensywną stymulację słuchową, wzrokową i motoryczną. Terapia ta wykorzystywana jest w pracy z dziećmi z zaburzeniami genetycznymi, całościowymi oraz z dziećmi niesłyszącymi, na podstawie precyzyjnie dobrane etapy rozwoju funkcji poznawczych.
Sprawdź jak wspierać dziecko z autyzmem: https://niebieskiepudelko.pl/jak-wspierac-dziecko-z-autyzmem/
W centrum metody krakowskiej leży praca nad językiem – jego rozumieniem i nazywaniem, co wpływa na poprawę komunikacji językowej oraz wspiera rozwój mowy dziecka. W ramach terapii metodą krakowską® stosuje się różnorodne elementy terapii, w tym wyrażenia dźwiękonaśladowcze, powtarzanie sylab i samogłosek, a także ćwiczenia na rozpoznawanie głosek i budowanie wyrazów. Dzięki temu możliwe jest opanowanie umiejętności czytania jeszcze przed okresem szkolnym.
Terapia ta znajduje zastosowanie nie tylko u dzieci z diagnozą, ale również w pracy wspierającej rozwój zdrowego dziecka. Krakowski zespół diagnozy i terapii podkreśla znaczenie wczesnej interwencji i regularnej stymulacji językowej, która może zapobiec późniejszym trudnościom edukacyjnym.
Dowiedz się, jak wspierać rozwój mowy u dwulatka: https://niebieskiepudelko.pl/jak-wspierac-rozwoj-mowy-u-dwulatka/
Symultaniczno–sekwencyjna nauka czytania to coś więcej niż tylko sposób na poznawanie liter. To całościowe podejście, które stymuluje rozwój wszystkich funkcji poznawczych – od uwagi i pamięci, przez słuch fenomowy, aż po myślenie przyczynowo–skutkowe. U podstaw tej metody leży założenie, że język rozwija się razem z innymi umiejętnościami – nie oddzielnie. Proces czytania rozpoczyna się od samogłosek i prostych sylab, które są łatwe do wypowiedzenia i rozpoznawalne, np. “ma”, “la”, “pa”. Dziecko widzi obrazek, słyszy dźwięk, mówi go na głos, a czasem wykonuje gest. Praca opiera się na powtarzaniu, rytmie i angażowaniu wielu zmysłów – wzroku, słuchu i ruchu. To podejście sprawia, że czytanie przestaje być abstrakcją, a staje się czymś naturalnym.
Taka stymulacja ma ogromne znaczenie szczególnie w przypadku dzieci z opóźnieniem mowy, zaburzeniami rozwoju, ryzykiem dysleksji czy problemami ze skupieniem. Dobrze prowadzona terapia wspiera nie tylko naukę czytania, ale też komunikację językową, rozumienie poleceń, opowiadanie historii i budowanie relacji z otoczenie.
Podejście oparte na symultaniczno-sekwencyjnej metodzie czytania budzi wiele emocji. Mówimy tutaj zarówno o entuzjazmie, jak i krytyce. Zwolennicy wskazują na szybkie efekty u dzieci z afazją, autyzmem czy zaburzeniami genetycznymi. Rodzice zdrowych dzieci widzą, że wczesna nauka czytania wpływa na stymulację rozwoju dziecka, dzięki czemu dziecko uczy się szybciej.
Co mówią zwolennicy?
Co mówią krytycy?
Warto pamiętać, że każde dziecko jest inne. To, co jednym pomoże nauczyć się czytać, innym może nie wystarczyć. Dlatego decyzja o wyborze tej drogi powinna być świadoma, poprzedzona konsultacją z terapeutą lub specjalistą z zakresu diagnostyki i terapii języka.
Twórczynią metody jest profesor Jagoda Cieszyńska, psycholog i logopeda, związana z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie. To ona zauważyła, że dzieci z trudnościami językowymi – szczególnie te z zaburzeniami takimi jak afazja, autyzm czy zespół genetyczny – potrzebują nie tylko ćwiczeń z mówienia, ale też neurobiologicznej terapii, która pobudza rozwój mózgu i tworzenie nowych połączeń nerwowych. Jej metoda opiera się na zrozumieniu, jak rozwija się system językowy dziecka, jakie są kolejne etapy przyswajania mowy i co można zrobić, by ten rozwój wspierać, a nie zakłócać. To właśnie profesor Cieszyńska wprowadziła pojęcie nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną, w której punktem wyjścia jest sylaba i samogłoska, a nie litera jako symbol. Jej prace i publikacje, a także działania Centrum Metody Krakowskiej, miały ogromny wpływ na współczesną terapię językową w Polsce.
Bibliografia:
Centrum Metody Krakowskiej, https://centrummetodykrakowskiej.pl/
cudownedziecko.pl, https://cudownedziecko.pl/baza-wiedzy/metody-nauki-czytania-ranking-wiodacych-metod-nauki-czytania-stosowanych-w-polsce/
Tagi: metoda krakowska, nauka czytania, wymowa
Dodaj komentarz