Niebieskie Pudełko Niemowlę Rozwój dziecka Nowe technologie w życiu malucha. 10 wskazówek dla rodziców dzieci do 5. roku życia

Nowe technologie w życiu malucha. 10 wskazówek dla rodziców dzieci do 5. roku życia

Dzieci i nowoczesne technologie to temat, który budzi sporo emocji. Z jednej strony tablet, komputer czy telewizja mogą wpływać negatywnie na rozwój dziecka, szczególnie jeśli wprowadzimy je zbyt wcześnie. Z drugiej strony, na odpowiednim etapie rozwoju, media cyfrowe mogą wspierać rozwój malucha. Wszystko zależy od prezentowanych treści, czasu i sposobu, w jaki dziecko ich używa.

Do tej pory brakowało jasnych, aktualnych i popartych badaniami naukowymi zaleceń dotyczących wprowadzania nowych technologii w życie dziecka. Na szczęście z pomocą rodzicom przychodzą najnowsze zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej dotyczące korzystania z nowych technologii przez dzieci do 5. roku życia.

My na podstawie zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej przygotowaliśmy dla Was 10 przydatnych wskazówek, które podpowiedzą Wam:

  • kiedy można wprowadzić nowe technologie w życie dziecka
  • w jaki sposób to zrobić oraz
  • jak budować dobre nawyki związane z korzystaniem z mediów cyfrowych w Waszym domu.

Korzystanie z nowych technologii: 10 wskazówek dla rodziców dzieci do 5. roku życia

  1. Zabawa bez elektroniki przede wszystkim
    Niemowlęta i dzieci do 5. roku życia powinny poświęcać jak najwięcej czasu na zabawę bez komputera, telewizora i tabletu. Dlaczego? Jest to najważniejszy okres dla rozwoju mózgu dziecka i budowania więzi międzyludzkich. W tym czasie dzieci potrzebują dużo swobodnej zabawy z rodzicami lub opiekunami, podczas której mogą chwytać różne przedmioty i poznawać świat. Więcej na temat wpływu nowych technologii na rozwój dziecka możecie przeczytać w tym artykule.

  2. Zero komputerów i telewizorów dla dzieci poniżej 18. miesiąca życia
    Dzieci młodsze niż 18 miesięcy nie powinny w ogóle być eksponowane na media cyfrowe i nowoczesne technologie. Jedynym wyjątkiem może być udział dziecka w rozmowie wideo (np. przez Skype’a), oczywiście w obecności rodziców. Na tym etapie dzieci nie są w stanie uczyć się z programów telewizyjnych ani aplikacji.
  3. Nowe technologie pod nadzorem rodziców
    Jeśli rodzice tak zdecydują, mogą zacząć stopniowo wprowadzać media cyfrowe dziecku w wieku 18-24 miesiące. Rzecz jasna pod warunkiem, że treści będą edukacyjne, wysokiej jakości, a czas korzystania bardzo krótki.
    Oczywiście NIE MA OBOWIĄZKU wprowadzania telewizji, komputera czy tabletu na tak wczesnym etapie! Spokojnie można z tym poczekać. Nie ma obaw, że dziecko „zostanie w tyle”. Te urządzenia są tak intuicyjne, że gdy będzie taka potrzeba, maluch błyskawicznie nauczy się z nich korzystać.
    Jeśli jednak zdecydujemy się już teraz wprowadzić telewizję czy tablet, zawsze powinniśmy towarzyszyć dziecku, gdy z nich korzysta. Tylko dzięki obecności i ciągłej interakcji z rodzicem maluch ma szansę się czegoś nauczyć. Oglądając np. program edukacyjny o kolorach, rodzic powinien na bieżąco tłumaczyć dziecku, co widzi na ekranie, a potem pomóc mu przenieść zdobytą wiedzę na otaczający go świat – np. wspólnie wyszukując kolory w najbliższym otoczeniu.

  4. Dzieci w wieku 2-5 lat: maksymalnie 1 godzina dziennie
    Dla dzieci w wieku 2-5 lat zaleca się maksymalnie jedną godzinę korzystania z mediów cyfrowych dziennie. Oczywiście wskazane jest, by ten czas był jak najkrótszy. Dzięki temu dziecko będzie miało czas na zabawę, ruch, a także nauczy się zdrowych nawyków na przyszłość.
    W tym wieku rodzic nie musi non stop towarzyszyć dziecku podczas korzystania z elektroniki, ale to on jest odpowiedzialny za dobór właściwych i edukacyjnych treści. Musi także nadzorować dziecko, a po programie pomóc mu zrozumieć, co widziało na ekranie.

  5. Wybieramy treść wysokiej jakości
    Treść jest najważniejsza. Dobrze zaprojektowane aplikacje i programy edukacyjne (np. Ulica Sezamkowa), mogą pomóc dzieciom w wieku 3-5 lat rozwinąć zdolności poznawcze, językowe i społeczne. Pamiętajmy jednak, że nie wszystko, co jest opatrzone etykietą „edukacyjny” ma rzeczywiście takie walory udowodnione naukowo. Warto się rozejrzeć za jakościowymi programami telewizyjnymi i aplikacjami, popytać innych rodziców lub poszukać na ten temat informacji w Internecie.

  6. Unikamy szybkiego tempa akcji
    Unikamy programów, bajek i aplikacji, w których tempo akcji i animacji jest bardzo szybkie. Wpływa ono negatywnie na koncentrację dziecka i jego umysł. Rzecz jasna, szerokim łukiem omijamy także treści zawierające przemoc.

  7. Wspólne posiłki bez telewizji
    Posiłek to okazja do kontaktów rodzinnych, a nie oglądania telewizji. Dodatkowo badania wskazują, że dzieci, które spędzają dużą ilość czasu przed telewizorem przed 5. rokiem życia, mogą w przyszłości wykazywać skłonność do nadwagi. Może to być związane z jedzeniem przed telewizorem. To, co dzieje się na ekranie rozprasza dziecko do tego stopnia, że nie czuje ono sytości.

  8. Wyłączamy TV i inne urządzenia, gdy z nich nie korzystamy
    Telewizor w domu nie powinien grać w tle. Rozprasza dziecko, negatywnie wpływa na kontakty rodzinne, a dodatkowo emituje dużo niebieskiego światła, które zaburza prawidłowy sen. Powinniśmy zadbać także o to, by w domu były strefy lub pomieszczenia wolne od elektroniki – szczególnie sypialnia dziecka. Warto też ustalić, w jakich godzinach żaden z domowników nie korzysta z nowych technologii. To szczególnie ważne, gdy mamy dzieci w różnym wieku.

  9. Wyłączamy ekrany co najmniej godzinę przed snem
    Nie oglądamy nic ani nie korzystamy z elektroniki na co najmniej godzinę przed snem. Dlaczego? Ekrany emitują niebieskie światło, które zaburza cykl snu dziecka (dorosłego zresztą też). Dodatkowo oglądane treści nadmiernie pobudzają mózg dziecka przed snem.

  10. Dajemy dzieciom dobry przykład
     To, w jaki sposób rodzice korzystają z mediów silnie wpływa na to, jak będą w przyszłości korzystać z nich dzieci. Trudno zabraniać 5-latkowi oglądania telewizji, jeśli sami spędzamy długie godziny na kanapie z pilotem w ręku. Dlatego rodzice muszą być wzorem dla dziecka i pomóc mu kształtować prawidłowe nawyki na przyszłość.

A kiedy Wy wprowadziliście telewizję, komputer lub tablet do życia Waszego dziecka? Z czego najchętniej korzysta?

 A może macie programy lub aplikacje, które możecie nam polecić? Piszcie koniecznie w komentarzach!

Źródła: Komunikat „Media and Young Minds” autorstwa Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, opublikowany w czasopiśmie „Pediatrics” 2016, 138(5):e20162591;  www.mataja.pl

Tagi: , , , , , ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w losowaniu nagród w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Pakiety

Pakiety

Placówki