Niebieskie Pudełko Przedszkole Dieta i żywienie Rozszerzanie diety niemowlęcia – sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów!

Rozszerzanie diety niemowlęcia – sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów!

Rozszerzanie diety Niebieskie Pudełko

Wyniki nowego badania Instytutu Matki i Dziecka wskazują, że aż 2/3 rodziców w Polsce nie stosuje się do zaleceń ekspertów przy rozszerzaniu diety niemowlęcia. Prowadzi to do poważnych niedoborów składników odżywczych w organizmie malucha, co może zagrażać jego prawidłowemu rozwojowi i być przyczyną chorób. Na podstawie wniosków z badania zebraliśmy dla Ciebie 8 najczęstszych błędów rodziców przy rozszerzaniu diety niemowlaka. Sprawdź, czy ich nie popełniasz!

PRAWIDŁOWE ŻYWIENIE NIEMOWLĘCIA TO INWESTYCJA W JEGO PRZYSZŁOŚĆ.

W 2016 r. Instytut Matki i Dziecka przeprowadził ogólnopolskie badanie „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia”, aby zidentyfikować błędy, jakie najczęściej popełniają rodzice na etapie karmienia piersią, rozszerzania diety niemowlęcia i żywienia dziecka po 1. roku życia. Wyniki badania pokazują wiele nieprawidłowości, dotyczących m.in. zbyt szybkiego odstawienia dziecka od piersi, pośpiechu z wprowadzaniem nowych pokarmów i niedobory witamin i minerałów w organizmie niemowląt.

Dlaczego żywienie dziecka ma tak ogromne znaczenie już od pierwszych dni jego życia? Przede wszystkim chodzi o dostarczenie dziecku składników odżywczych, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju jego całego organizmu. Początkowo wszystkich tych składników dostarcza niemowlęciu mleko mamy, jednak ok. 5-6. miesiąca życia zapotrzebowanie dziecka na substancje odżywcze gwałtownie rośnie. Dlatego wtedy eksperci zalecają rozszerzanie diety malucha – i to rozszerzanie też trzeba robić z głową. W końcu nie chodzi o to, by dziecko po prostu nakarmić. Chodzi o to, by je odżywić, czyli dostarczyć mu wszystkich niezbędnych substancji do wzrostu i rozwoju.

Już na tak wczesnym etapie życia dziecka, żywienie „programuje” jego zdrowie na kolejne lata życia i kształtuje prawidłowe nawyki. Zgodnie z koncepcją tzw. programowania metabolicznego, to, jak żywimy niemowlę może mieć konsekwencje zdrowotne w przyszłości i wpływać na występowanie wielu chorób, takich jak otyłość, cukrzyca czy nadciśnienie. Już teraz można to zaobserwować na pokoleniu obecnych uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, w których co 5. uczeń ma nadwagę lub otyłość.

 

7 BŁĘDÓW, KTÓRE NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIAJĄ RODZICE PRZY ROZSZERZANIU DIETY NIEMOWLĘCIA:

  1. Zbyt krótkie karmienie piersią.

    Wyniki badań Instytutu Matki i Dziecka wskazują, że tylko 6% mam karmi dziecko wyłącznie piersią do 6. miesiąca życia. Tymczasem zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz polskich ekspertów, przez pierwszych 6. miesięcy życia dziecko powinno być karmione wyłącznie piersią. Dlaczego to takie ważne? Mleko mamy to najlepszy, pełnowartościowy pokarm dla niemowlęcia. Składniki w nim zawarte chronią maluszka przed infekcjami, zmniejszają ryzyko otyłości i wystąpienia chorób w przyszłości, a także pozytywnie wpływają na jego florę bakteryjną. Zresztą karmienie piersią przynosi korzyści także samej mamie, zmniejszając u niej ryzyko wystąpienia nowotworów, cukrzycy i chorób układu krążenia.

 Zobacz także:

  1. Zbyt wczesne rozszerzanie diety.

    Aż 61% polskich rodziców rozszerza dietę niemowlęcia jeszcze przed 5. miesiącem życia. Oznacza to, że dziecko jest wtedy odstawione od piersi, a więc nie otrzymuje wystarczającej ilości składników odżywczych. Eksperci zalecają, by niemowlętom karmionym piersią rozszerzać dietę po ukończeniu 6. miesiąca życia, a maluszkom karmionym mlekiem modyfikowanym – od 5. miesiąca życia.

Zobacz także: Jak i kiedy wprowadzać nowe posiłki w diecie niemowlęcia?

  1. Niewłaściwa suplementacja witaminy D.

    75% niemowląt nie otrzymuje wystarczającej ilości witaminy D wraz z pokarmem. Tymczasem witamina D jest dla malucha niezbędna do rozwoju kośćca, dlatego konieczna jest jej suplementacja. Przyjmuje się, że niemowlęta w wieku 6-12 miesięcy powinny dostawać od 400 do 600 IU (10,0–15,0 µg) witaminy D na dobę. Niektórzy lekarze proponują nawet zwiększać tę dawkę w miesiącach od września do kwietnia do 1000 IU. Suplementację witaminy D zawsze trzeba skonsultować z lekarzem pediatrą. 

  1. Podawanie niemowlęciu posiłków ze stołu rodziców.

    Aż 2/3 rodziców przyznaje się do podawania maluchom tych samych pokarmów, które lądują na stole dorosłych. Warto pamiętać, że posiłki rodzica niekoniecznie zaspokoją zapotrzebowanie niemowlęcia na wszystkie substancje. Mogą też zbyt szybko wprowadzać do diety maluszka alergeny lub gluten. Dlatego rozszerzając dietę, zawsze trzymajmy się zaleceń ekspertów. Na sam początek polecają oni typowe pokarmy uzupełniające, np. kaszki ryżowe, surowe lub gotowane na parze warzywa i owoce.

Warto zacząć od wprowadzania do diety malucha najpierw warzyw a potem, po ok. 2 tygodniach owoców, aby przyzwyczaić dziecko do bardziej wytrawnych smaków. Podając dziecku różne rodzaje warzyw zwiększamy jego tolerancję na ten rodzaj pokarmu i kształtujemy dobre nawyki żywieniowe na przyszłość. Pamiętajmy także o ogromnym zapotrzebowaniu rosnącego niemowlęcia na żelazo, które znajdziemy w mięsie, żółtku jajka, a także w niektórych zielonych i żółtych warzywach. 

  1. Dosalanie posiłków dla niemowlęcia.

    Co 3. niemowlę otrzymuje posiłek doprawiony solą, mimo że zupełnie takiego dosalania nie potrzebuje. Smak dziecka jest inny niż osoby dorosłej, więc nie odbiera ono potraw jako mdłe. Tak naprawdę u dorosłych solenie też jest wyłącznie kwestią przyzwyczajenia. Pamiętaj, że sól obciąża nerki maluszka. Dlatego jeśli już chcesz urozmaicić smak podawanych dziecku zupek lub warzyw, lepiej użyj natki pietruszki lub koperku. 

  2. Nadmiar cukru.

    Życie niemowlaka i tak jest już słodkie i nie ma potrzeby go dosładzać! A tak zupełnie serio, nadmiar cukru w diecie dziecka prowadzi do próchnicy, a w przyszłości do nadwagi i problemów z odpornością. Dlatego już teraz pilnuj, by nie przyzwyczajać malucha do słodyczy. Do picia nie podawaj mu słodkich herbatek ani soczków, tylko niskozmineralizowaną, niegazowaną wodę mineralną. Jeśli chcesz, by od czasu do czasu maluch wypił sok – najlepiej, by był on owocowo-warzywny, przecierowy, bez dodatku cukrów. Porcja soku dla dziecka to 60-120 ml dziennie.

  1. Za mało ryb.

    Nie ma co ukrywać – jesteśmy narodem mięsożernym. A więc jeśli na talerzach rodziców króluje mięso, trudno się dziwić, że zapominamy podawać niemowlęciu rybę. A to właśnie ryby są najlepszym źródłem brakujących niemowlętom składników, czyli witaminy D, jodu i tłuszczów omega-3. Jakie ryby powinnaś podawać dziecku? Najbardziej wartościowe w wyżej wymienione substancje są ryby morskie, np. łosoś atlantycki, makrela atlantycka, dorsz czy mintaj. Pamiętaj, by nie podawać niemowlęciu ryb drapieżnych, takich jak miecznik, makrela królewska czy tuńczyk, ponieważ zawierają szkodliwe substancje, m.in. rtęć. Ryby dla malucha powinny być duszone lub pieczone – odpadają więc sardynki z puszki czy wędzona makrela.

 

Warto przeczytać:

 

 

Tagi: , , , ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w losowaniu nagród w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Pakiety

Pakiety

Placówki