Strona główna » Przedszkole » Rozwój dziecka » Rozwój psychologiczny » Rozwijamy pamięć, spostrzegawczość, uwagę i koncentrację przedszkolaka

Rozwijamy pamięć, spostrzegawczość, uwagę i koncentrację przedszkolaka

Okres  bezpośrednio poprzedzający naukę w szkole i pierwsze lata nauki szkolnej często nazywany jest wiekiem pamięci. Dzieci wykazują w tym czasie dużą łatwość w zapamiętywaniu (pamięć mechaniczna) dużej ilości słów, liczb, nawyków ruchowych, zasad rozwiązywania zadań (algorytmy), czynności utrwalających się w zespoły nawyków społecznego zachowania. Pamięć i uczenie się są ze sobą ściśle związane.

Pamięć mechaniczna i logiczna u dziecka

Z pamięcią mechaniczną mamy do czynienia podczas reprodukcyjnego przyswajania tekstu, czyli wówczas gdy dziecko zapamiętuje tekst wierszyka, piosenki, wyliczanki. Jeżeli opanowywanie, uczenie się nowych wyrazów, umiejętności wymaga zapamiętywania treści ze zrozumieniem mówimy wówczas o pamięci logicznej.

Rodzaje różnych pamięci przejawianych przez maluchy

Warto jeszcze zauważyć, że w zależności od właściwości układu nerwowego, rozwoju aktywności sensomotorycznej zaznaczają się różnice indywidualne u dzieci: niektóre ujawniają lepszą pamięć wzrokową, inne słuchową, jeszcze inne motoryczną, przy czym u większości dzieci obserwuje się korzystanie z pamięci mieszanej. Warto obserwować swoje dziecko i przekonać się czy preferuje w zapamiętywaniu określony typ pamięci. Ważną rolę odgrywa tu motywacja. Dziecko chętniej pamięta to, co je interesuje, to co ma dla niego znaczenie. Zapamiętuje tekst piosenki lub wierszyka, w którym są śmiesznie dla niego rymujące się słowa, ciekawa melodia itp. Wiele jest zabaw i gier rozwijających pamięć, uwagę, koncentrację i spostrzegawczość dziecka.

Ćwiczenia na spostrzegawczość, pamięć i uwagę

Sokole oko
Zestaw do gry składa się z kilkunastu par takich samych obrazków. Przystępując do gry zakrywamy obrazki. Gracze biorący udział w zabawie odkrywają dowolną parę obrazków. Zadanie polega na znalezieniu bliźniaczej pary. Oczywiście nie zawsze udaje się od razu. Zabawa polega na zapamiętywaniu pozycji obrazka tak aby w następnym ruchu odnaleźć. Gracze uważnie obserwują odkrywane przez innych pary. Znajdując parę gracz ma prawo do jeszcze jednego ruchu. Wygrywa ten kto zbierze najwięcej par.

Dobieranie par
Przygotowujemy wiele par np. pary figur geometrycznych, kół, półkoli, kwadratów, trójkątów, kształtów wielkich liter (mogą być różnej wielkości, różnego koloru ale zawsze jest para: dwa duże koła, dwa zielone trójkąty). Dzieci wyszukują podobne pary. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.

Składanie „rozbitych przedmiotów” – puzzle
Wycinamy ze złożonego papieru kilka par identycznych przedmiotów (dzbanek, filiżanka, ptak, lalka). Jeden przedmiot rozcinamy na części, drugi pozostawiamy w całości. Zadaniem dziecka jest złożenie ‘rozbitego” przedmiotu. Podobne rezultaty w ćwiczeniu spostrzegawczości osiągniemy układając gotowe puzzle.

Znajdź czym się różnią
Spostrzegawczość rozwijamy poprzez wyszukiwanie różnic w dwóch obrazkach różniących się nieznacznymi szczegółami. Pary takich obrazków prezentowane są często w czasopismach dziecięcych.

Ukryte przedmioty
Zadanie polega na wyszukiwanie przedmiotów ukrytych w rysunku. Takie przykłady rysunków również spotykamy w czasopismach dla dzieci. Poszukaj jakie przedmioty tu się ukryły.

Co się zmieniło – czego brakuje (W pokoju, w kuchni, w pomieszczeniu gdzie są różne przedmioty, na stole). Na stole układamy różne przedmioty. Nazywamy te przedmioty. Można polecić, aby dziecko z zamkniętymi oczami wymieniło nazwy przedmiotów leżących na stole. Dziecko wychodzi. My w tym czasie chowamy jakiś przedmiot. Po powrocie dziecko ma wskazać czego brakuje.

Obrazek
Mając do dyspozycji obrazek organizujemy różne ćwiczenia zapraszając dziecko do zabawy. Na przykład: Wymień jak najwięcej przedmiotów na obrazku.
Wymień jak najwięcej wyrazów zaczynających na literę: W, M…

Ćwiczenie umiejętności obserwowania
W pomieszczeniu polecamy dziecku odwrócić się i przyjrzeć się uważnie wszystkiemu co widzą. Następnie zadajemy pytania wymagające odtworzenia z pamięci: co wisi za tobą na ścianie? Jakiego koloru jest wazon na szafie? Co leży na półce?
Koncentracja uwagi dziecka podczas pracy ma ogromne znaczenie dla realizacji podejmowanych zadań. Kiedy dziecko zaczyna pracować pamiętajmy o stworzeniu mu do tego warunków: wyłączeniu telewizora, radia, nie przerywaniu ciągłymi pytaniami czy głośna rozmową. Znajomy sygnał audycji, piosenka lub inny bodziec spowoduje rozproszenie uwagi i dziecko przerwie pracę

Twoje korzyści z rejestracji

  • Kody rabatowe na ubranka dla dzieci wysyłane na Twój e-mail
  • SMS ze zniżkami do sklepów z zabawkami
  • Zaproszenia do darmowych szkoleń online z nagrodami
  • Udział w społeczności Mam na forum
  • Darmowy newsletter z poradami dla młodych mam i kobiet w ciąży
  • Bezpłatny e-magazyn Niebieskie Pudełko
  • Podcasty tematyczne, infografiki oraz webinaria do pobrania
  • Bezpłatne poradniki do pobrania w PDF
  • Konkursy z nagrodami
  • Udział w Niebieskim Konkursie
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Advertisement

Pakiety

Będę Mamą Skarb Malucha Ja i moje maleństwo

Placówki