Pierwszy miesiąc życia to wyjątkowy czas dla rozwoju małego człowieka. Dziecko uczy się teraz bardzo szybko i każdego dnia rozwija nowe umiejętności, wypracowuje reakcje na bodźce i chłonie świat wszystkimi zmysłami. Poniżej przedstawiamy listę typowych umiejętności dla dziecka pod koniec pierwszego miesiąca życia. Tłumaczymy także, jak przebiega rozwój u wcześniaków i doradzamy, co mogą zrobić rodzice, by wesprzeć prawidłowy rozwój swojego maluszka.
Zobacz, jak rozwija się 1-miesięczne dziecko i co potrafi zrobić:
- Wzrok noworodka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. Dziecko nie rozpoznaje szczegółów, ma niewielką wrażliwość na kontrasty. Potrafi jednak wodzić wzrokiem za wolno przesuwającą się zabawką, umieszczoną ok. 20-30 cm od niego. Potrafi też skupić wzrok na twarzy osoby, która się nad nim pochyli. Może swoją mimiką pokazać chęć nawiązania kontaktu.
- Gdy maluch leży na płaskiej powierzchni na brzuchu, potrafi na krótko, dość chwiejnie unieść głowę.
- Ma bardzo silny odruch chwytania, część dzieci pod koniec pierwszego miesiąca potrafi już złączyć rączki. Jeśli podamy mu zabawkę, będzie się starał utrzymać ją w rączkach
- Płacz to jego obecny sposób komunikacji ze światem – płacze, gdy odczuwa ból, głód, dyskomfort lub niezadowolenie. Poza tym wydaje dźwięki związane z czkawką, ssaniem, może pomrukiwać, sapać, stękać, kwilić lub mlaskać. Te odgłosy stanowią podstawę rozwoju mowy. Około 1. miesiąca życia dziecko może też zacząć wydawać dźwięki przypominające gulgotanie. Gdy mięśnie szyi rozwiną się już na tyle, by maluch mógł sam utrzymać główkę, może pojawić się kolejna faza rozwoju mowy – głużenie, czyli dźwięki gardłowe oraz dźwięki przypominające głoskę „r”
- Pod wpływem głosu mamy, zmienia swoją aktywność ruchową i inne zachowania – na przykład uspokaja się, gdy mówisz do niego spokojnym głosem. Reaguje także na inne dźwięki – pod wpływem nagłego, głośnego hałasu może wstrząsnąć ciałem, zacząć płakać lub zupełnie się uciszyć.
- Lubi ssać dla samego ssania, niekoniecznie z głodu. Jednym dzieciom wystarczą własne paluszki lub piąstka, innym przypadnie do gustu smoczek. Pamiętaj jednak, by używać go tylko wtedy, gdy wszystkie potrzeby dziecka są już zaspokojone – smoczek nigdy nie zastąpi bliskości i ciepła mamy.
- Wzięte na ręce uspokaja się pod wpływem dotyku mamy. Zwolennicy Rodzicielstwa Bliskości i liczne badania wykazują, że szybkie reagowanie na płacz i branie dziecka na ręce, pozwala mu stać się samodzielną i szczęśliwą osobą.
Pamiętaj: Każde dziecko rozwija się indywidualnie, we własnym tempie. Może ono zależeć od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego. Nie wpadaj w panikę, jeśli Twoje dziecko nie opanowało pewnych umiejętności właściwych dla danego etapu rozwojowego. W razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem pediatrą.
Jak to wygląda u wcześniaków?
Wcześniaki rozwijają się nieco inaczej niż noworodki, które przyszły na świat w 40. tygodniu ciąży. Dlatego stosuje się wobec nich inne normy rozwojowe. Wyniki somatyczne maleństwa porównujemy po obliczeniu tzw. wieku skorygowanego, czyli do wieku wcześniaka dodajemy ilość tygodni, jakich brakowało do pełnej ciąży (trwającej 40 tygodni). Jeśli chodzi o rozwój układu ruchu i koordynacji, najważniejsze jest uważne obserwowanie zachowania dziecka. Zwróćmy uwagę, czy dziecko na nas patrzy, czy wodzi wzrokiem za zabawką, reaguje na nasze zaczepki, wydaje dźwięki. Wszelkie wątpliwości związane z rozwojem wcześniaka najlepiej skonsultować z lekarzem pediatrą.
Jak wspierać rozwój miesięcznego dziecka?
Aby wspierać rozwój dziecka na tym etapie, powinniśmy dostarczać mu odpowiednich bodźców. Jak to zrobić?
- Stwarzaj maluszkowi okazje do obserwowania Twojej twarzy – pochylaj się nad łóżeczkiem, baw się w „a kuku”, uśmiechaj się do niego
- Umieść w polu widzenia dziecka kilka kolorowych przedmiotów o prostej formie, które będą przyciągać jego wzrok
- Kołysz i noś dziecko, najlepiej w specjalnej chuście lub nosidle, aby zapobiegać powstawaniu wad postawy. Wspiera to zmysł równowagi i rozwój koordynacji ruchowej
- Masuj maleństwo ciepłymi dłońmi, na przykład po kąpieli. Skup się szczególnie na wnętrzach dłoni, pleckach, stópkach i ramionkach
- Rozmawiaj z dzieckiem i śpiewaj mu piosenki i kołysanki
- Odstaw kosmetyki o intensywnym zapachu – maluch będzie czuł się bezpieczniej czując Twój naturalny zapach
- Gdy dziecko leży na płaskim podłożu możesz zachęcić go do podnoszenia główki przesuwając palce lub zabawkę ze środka widzenia ku górze
- Ciesz się osiągnięciami dziecka i pokaż mu swoją radość. Będziesz budować jego poczucie własnej wartości. Dziecko wyczuje Twój pozytywny stan emocjonalny i się z nim zsynchronizuje
Pamiętaj: Nie bombarduj dziecka zbyt wieloma bodźcami naraz. Jeśli do niego mówisz lub śpiewasz, wyłącz inne dźwięki w tle. Przycisz dzwonek w telefonie, wyłącz dźwiękowe powiadomienia, unikaj zamieszania w domu i zbyt częstych odwiedzin gości.
Tagi:
komunikacja z noworodkiem,
niemowlę,
noworodek,
prawidłowy rozwój dziecka
Daria w dniu 24 września 2019 03:58
Mój maluszek 3 dni po wyjściu że szpitala potrafiła już unosić główke i przez chwilę ją trzymać, teraz ma miesiąc i potrafi już obracać się z brzuszka na plecki :)