7 RAD NA TRZECI TRYMESTR CIĄŻY

3 trymestr
  1. Uważaj na zgagę

Zgaga to niestety częsta przypadłość przyszłych Mam, szczególnie w ostatnim trymestrze ciąży. Jeśli zauważyłaś, że dokucza także Tobie, pora wyeliminować z diety kilka produktów, które mogą ją nasilać. Przede wszystkim ogranicz spożycie owoców i warzyw, które zawierają duże ilości kwasów organicznych i drażnią przewód pokarmowy, a więc owoców cytrusowych, pomidorów, cebuli i porów. Warto zrezygnować także z pikantnych przypraw, słodyczy, produktów kiszonych i chleba razowego. Zdecydowanie unikaj też potraw tłustych i smażonych.

  1. Zwalcz wzdęcia i zaparcia

Zaparcia towarzyszą większości kobiet już od początku ciąży. Jeśli tak jest również w Twoim przypadku, prawdopodobnie masz już na nie sprawdzone sposoby. Jednak jeśli zaparcia zaczęły pojawiać się dopiero teraz, czas, abyś nauczyła się je zwalczać. Walka z zaparciami opiera się na dwóch filarach: odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej. Do codziennego jadłospisu włącz produkty zawierające błonnik, a więc pełnoziarniste pieczywo, warzywa i owoce (szczególnie delikatnie przeczyszczające kiwi), owoce suszone, orzechy i nasiona, np. pestki słonecznika. Pij także duże ilości wody i codziennie wybierz się na półgodzinny spacer, który pobudzi Twój układ pokarmowy do pracy.

Niestety, coś co świetnie sprawdza się przy zaparciach, nie jest wskazane w przypadku wzdęć. Jeśli dokuczają Ci wzdęcia, musisz ograniczyć ilość błonnika w diecie, a pełnoziarniste produkty zamienić na ich jasne, pszenne odpowiedniki. W przypadku wzdęć unikaj też roślin strączkowych, cebuli, czosnku i fermentowanych produktów mlecznych, np. jogurtu, kefiru czy maślanki.

  1. Wybierz położną środowiskową

Nie wszystkie kobiety w ciąży wiedzą, że od 21. tygodnia ciąży przysługuje im bezpłatna opieka położnej środowiskowej, prowadzona w ramach NFZ. Położna środowiskowa sprawuje opiekę w formie wizyt, które odbywają się raz w tygodniu od 21. do 31. tygodnia ciąży oraz 2 razy w tygodniu od 32. tygodnia ciąży. Dodatkowo po porodzie NFZ finansuje do 6 wizyt położnej u noworodka, z których pierwsza powinna odbyć się w ciągu 48 godzin od opuszczenia szpitala.

Opieka położnej środowiskowej już od 21. tygodnia ciąży jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy jeszcze w trzecim trymestrze ciąży złożysz deklarację wyboru położnej w placówce, w której dana położna pracuje. Taką deklarację można pobrać ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia.

  1. Pomyśl o planie porodu

Plan porodu to lista Twoich życzeń i oczekiwań wobec tego, jak ma przebiegać poród. Oczywiście wiele z tych życzeń może zostać zweryfikowanych przez rzeczywistość. Nie zmienia to jednak faktu, że każda rodząca powinna świadomie przemyśleć wszystkie punkty, które w planie porodu się znajdują, m.in.:

  • Czy chcesz, by podczas porodu była obecna osoba towarzysząca (np. mąż lub partner)?
  • Czy będziesz chciała skorzystać z możliwości znieczulenia zewnątrzoponowego?
  • Czy chcesz być aktywna w pierwszej fazie porodu?
  • Jakie pozycje chciałabyś przyjmować?
  • Jaki jest Twój stosunek do podawania oksytocyny, przebicia pęcherza płodowego i nacięcia krocza?
  • Czy chciałabyś jeść podczas porodu?
  • Czy w uzasadnionych przypadkach zgadzasz się na cesarskie cięcie?
  • Czy chciałabyś pozostać z dzieckiem w nieprzerwanym kontakcie przez 2 godziny po porodzie?

Dokładny plan porodu znajdziesz na stronie szpitala, w którym zamierzasz rodzić dziecko. Przed porodem koniecznie omów go ze swoją położną.

  1. Spakuj torbę do porodu

Gdy do porodu zostały jeszcze 2 miesiące, dobrze jest pomyśleć o skompletowaniu wszystkich rzeczy potrzebnych na porodówce oraz wyprawki dla noworodka. Natomiast miesiąc przed terminem porodu spakuj torbę do szpitala. Dzięki temu będziesz dużo spokojniejsza, gdy nadejdzie ten dzień. Aby ułatwić sobie organizację spakuj 2 torby – jedną dla siebie, a drugą dla dziecka. Listę rzeczy niezbędnych na porodówce możesz bezpłatnie pobrać i wydrukować z naszego artykułu „Co spakować na porodówkę? Darmowa lista do wydruku”.

  1. Zlikwiduj obrzęki

Pod koniec ciąży będziesz czuć się obolała i ociężała i jest to jak najbardziej normalne. Na nogach mogą pojawiać się też obrzęki. Aby im zapobiec, staraj się spędzać jak najmniej czasu w jednej pozycji. Jeśli dużo siedzisz, rób przerwy co pół godziny i delikatnie się porozciągaj. Nie zapomnij też o regularnych spacerach. Kiedy odpoczywasz, połóż się na lewym boku – w takiej pozycji Twoje nerki i żołądek pracują najefektywniej, a do dziecka docierają wszystkie substancje odżywcze. Nie zapomnij także o piciu dużej ilości płynów i ograniczeniu spożycia soli.

  1. Licz ruchy dziecka

Od 28. tygodnia ciąży powinnaś zacząć monitorować aktywność swojego dziecka, aby mieć pewność, że wszystko jest z nim w porządku. Jak to zrobić? Wystarczy, że 2 razy dziennie, rano i wieczorem, będziesz liczyć jego ruchy. Połóż się wygodnie, sprawdź godzinę i zwróć uwagę na każdą aktywność dziecka, którą czujesz – może to być kopnięcie, drgnięcie lub obrót. Gdy doliczysz się 10 ruchów, zapisz sobie ile czasu minęło. Jeśli po upływie godziny nadal nie poczułaś 10 ruchów dziecka, wstań, zjedz coś lub wypij, przejdź się po domu, a następnie połóż się i kontynuuj liczenie. Jeśli w ciągu 2 godzin nadal nie doliczysz się 10 ruchów dziecka, skonsultuj się z lekarzem.

 


Źródła: Paweł Zawitkowski i in. „Mamo, Tato, co Ty na to?”, Wydawnictwo Zawitkowski.pl sp. z o.o., Warszawa 2016; Heidi Murkoff, Sharon Mazel „W oczekiwaniu na dziecko”, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2016.

 

Tagi: ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Imiona