Czy można jeść słodycze w ciąży?

Słodycze w ciąży

Mądrość ludowa głosi, że kiedy w ciąży masz apetyt na słodycze, urodzisz dziewczynkę, a gdy na śledzie – chłopca. I choć takie przesądy trzeba włożyć między bajki, to jednak ciążowe zachcianki o czymś świadczą – mówią nam, jakich składników odżywczych potrzebuje organizm. Z całą pewnością nie jest to biały cukier i utwardzone tłuszcze obecne w czekoladach, batonikach i ciastkach. A więc czy w ciąży można jeść słodycze? Jak nadmiar cukru w diecie może wpłynąć na Twoje dziecko? Czym zastąpić słodycze i jak ograniczyć ochotę na słodkości? Odpowiadamy na Wasze najczęstsze pytania.

 Skąd bierze się ochota na słodycze w ciąży?

 Zachcianki do nieodłączny element ciąży. W końcu walczysz z huśtawkami nastrojów, potrzebujesz poprawić sobie humor, a czekolada wydaje się wtedy idealnym rozwiązaniem.

 Jednak ochota na słodycze to nie tylko kwestia zachcianek. To także sygnał, że w Twoim organizmie brakuje kluczowych składników odżywczych. Najczęściej jest to niedobór węglowodanów złożonych, magnezu i witamin z grupy B. Regularne dostarczanie sobie tych składników z pewnością zmniejszy apetyt na słodkości.

Czy można jeść słodycze w ciąży?

Z jedzenia słodyczy w ciąży całkowicie muszą zupełnie zrezygnować kobiety, które mają nadwagę i/lub podwyższony poziom cukru we krwi.

Jeśli te problemy Ciebie nie dotyczą, od czasu do czasu możesz sobie pozwolić na słodką przekąskę – najlepiej nie częściej niż raz w tygodniu i w bardzo małych ilościach. Za każdym razem postaraj się wzbogacić słodycz o coś wartościowego. Jeśli więc sięgasz po kilka kostek czekolady, niech to będzie czekolada gorzka, a nie mleczna. Do porcji lodów dodaj świeże owoce i orzechy, a jeśli masz ogromną ochotę na ciastka, wybierz owsiane lub pełnoziarniste. Pamiętaj też, że jedzenie słodyczy w ciąży wzmaga huśtawki nastrojów i na dłuższą metę obniża samopoczucie.

Słodycze w ciąży – jak wpływają na zdrowie dziecka?

Czekoladki, batoniki czy ciasteczka to prawdziwe bomby kaloryczne, napakowane cukrami prostymi i kwasami tłuszczowymi typu trans. Pewnie zdajesz sobie sprawę, że żadna z tych substancji nie wpływa pozytywnie na Twój organizm ani na prawidłowy rozwój dziecka. Co więcej, mogą one doprowadzić do groźnych dla zdrowia dziecka schorzeń i komplikacji.

Jednym ze skutków diety bogatej w cukry proste jest cukrzyca ciążowa. Jeśli na nią chorujesz, Twoje dziecko może mieć wysoką masę urodzeniową, co oznacza dłuższy i trudniejszy poród. Jeśli cukrzyca ciążowa zostanie stwierdzona zbyt późno lub leczona nieprawidłowo, wiąże się z nią ryzyko przedwczesnego porodu, zaburzeń w rozwoju narządów dziecka, a nawet jego zgonu w łonie matki.

Zbyt dużo słodyczy w diecie to także puste kalorie. Czujesz się syta i nie masz już miejsca na wartościowy posiłek, a Twojemu dziecku brakuje witamin i składników mineralnych. Może to prowadzić do nadciśnienia tętniczego krwi, niedoboru potasu lub zatrucia ciążowego.

Uważaj także na kwasy tłuszczowe typu trans, którymi naszpikowane są sklepowe ciastka i batoniki. Ich nadmiar w Twojej diecie może wpłynąć na długość trwania ciąży i masę urodzeniową dziecka i prawidłowy rozwój jego układu nerwowego.  

Czym zastąpić słodycze?

Wiemy, że nie da się z dnia na dzień zrezygnować ze słodkiego smaku. Na szczęście są zdrowe, wartościowe alternatywy dla batoników i ciastek. Czy możesz zastąpić słodycze?

  • Świeże lub suszone owoce – zaspokoją Twój apetyt na coś słodkiego, a w dodatku są bogate w witaminy i składniki mineralne. Ze świeżych owoców możesz też robić koktajle, smoothie i sałatki. Zachowaj jednak umiar – owoce zawierają cukry proste, więc nie możesz objadać się nimi w nieograniczonych ilościach;
  • Orzechy – kiedy masz ochotę na przekąskę między posiłkami, bezwiednie sięgasz po batonika? Na czas ciąży zastąp go garścią różnych orzechów. Zaspokoją zapotrzebowanie organizmu na magnez i witaminy z grupy B, a więc przy okazji zahamują Twój apetyt na słodkości;
  • Pieczone warzywa – pieczona marchewka, pietruszka czy bataty są słodkie w smaku, a przy tym bardzo zdrowe. Możesz zjeść niewielką porcję jako przekąskę lub połączyć je z kaszą i zjeść jako obiad.

Jak ograniczyć ochotę na słodycze?

Wystarczą 3 proste działania – porządek w jadłospisie, wsparcie partnera i regularne spożywanie posiłków:

  • Ochota na słodycze bierze się z braku wartościowych składników w Twoim jadłospisie. Dlatego jeśli zadbasz o zbilansowaną dietę, już niedługo zapomnisz o słodkich zachciankach. Postaw na węglowodany złożone (pełnoziarniste pieczywo, kasze, otręby, brązowy ryż), warzywa, owoce, białka, zdrowe tłuszcze i orzechy;
  • Jedz niewielkie porcje, ale regularnie. Dzięki temu zadbasz o stały poziom cukru we krwi, a co za tym idzie, zmniejszysz apetyt na słodycze. Z kolei nieregularne posiłki powodują napady głodu i większą ochotę na coś niezdrowego;
  • Nakłoń męża lub partnera do zmiany nawyków żywieniowych. Nie jest łatwo walczyć z ochotą na słodycze, gdy ty podgryzasz suszoną żurawinę, a Twój mąż w tym czasie kończy opakowanie ptasiego mleczka. Na czas ciąży oboje zastąpcie słodycze zdrowymi przekąskami. Powodzenia!

Źródła: Heidi Murkoff, Sharon Mazel, „W oczekiwaniu na dziecko”, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2016; www.ciaza.mp.pl; www.poradnikzdrowie.pl

Tagi: , , , , ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w losowaniu nagród w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ja na pregna.com.pl znalazlam przepis na pozywne pyszne musli i melonowe smothie. To mnie odciagalo od slodyczy i nie karmilam malenstwa niezdrowymi cukrami :)

Forum

Forum

Imiona