Niebieskie Pudełko Małe dziecko Dobre rady Ile powinny spać niemowlęta i dzieci do 5. roku życia? Najnowsze zalecenia lekarzy.

Ile powinny spać niemowlęta i dzieci do 5. roku życia? Najnowsze zalecenia lekarzy.

Ile powinny spać niemowlęta i dzieci do 5. roku życia

W pierwszym roku życia dziecko przesypia nawet 250 dni. To dlatego, że sen jest niezbędny do rozwoju malucha – tylko podczas snu uwalnia się hormon wzrostu, regulują się emocje dziecka, a jego cały organizm się regeneruje. Ile zatem powinno spać dziecko? Wszystko zależy od jego wieku. Dokładne zalecenia dotyczące tego, ile powinny spać niemowlęta i dzieci do 5. roku życia opracowali właśnie naukowcy z Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu.

Normy dotyczące snu dla niemowląt i dzieci do 5. roku życia

Amerykańska Akademia Medycyny Snu (American Academy of Sleep Medicine) po raz pierwszy opracowała normy dotyczące snu niemowląt i dzieci od 4. miesiąca życia do 18. roku życia. Są one wynikiem 10 miesięcy badań oraz przeglądu ponad 800 badań naukowych, które dotyczyły wpływu snu na rozwój mózgu i zdrowie niemowląt, dzieci i młodzieży. Normy, opublikowane w czasopiśmie “Journal of Clinical Sleep Medicine”, mają podpowiedzieć rodzicom, ile snu potrzebuje ich dziecko na danym etapie życia, aby rozwijać się prawidłowo. Zalecenia te zatwierdziła Amerykańska Akademia Pediatryczna.

Ile powinny spać niemowlęta i dzieci do 5. roku życia zgodnie z najnowszymi zaleceniami?

  • Niemowlę w wieku 4-12 miesięcy potrzebuje od 12 do 16 godzin snu dziennie (w tym drzemek) w regularnych odstępach czasu;
  • Dziecko w wieku 1-2 lata powinno spać od 11 do 14 godzin dziennie (włącznie z drzemkami) w regularnych odstępach czasu;
  • Dziecko w wieku 3-5 lat potrzebuje od 10 do 13 godzin snu dziennie w regularnych odstępach czasu (w tym drzemki).

Jaka jest rola snu w prawidłowym rozwoju dziecka?

Naukowcy udowodnili, że odpowiednia długość snu w regularnych odstępach czasu ma szereg zbawiennych właściwości dla rozwijającego się organizmu niemowląt i dzieci. Po pierwsze, tylko w czasie snu dochodzi do wydzielania hormonu wzrostu, który pobudza wzrost masy i długości ciała, a także zapewnia prawidłowy rozwój organizmowi dziecka. Ponadto sen wzmacnia układ odpornościowy, reguluje emocje, wpływa pozytywnie na uczenie się, a u starszych dzieci zwiększa zdolność koncentracji i poprawia pamięć.

Z kolei niedobór snu i jego nieprawidłowe wzorce mogą prowadzić w przyszłości do wielu chorób, takich jak cukrzyca, otyłość czy nadciśnienie, a także zwiększają ryzyko wystąpienia urazów fizycznych.

Sen a nowe technologie

Od kilku lat coraz większym wrogiem jakości snu, również u dzieci, stają się nowe technologie. Urządzenia elektroniczne coraz częściej zaczynają torować sobie drogę także do sypialni dzieci i są nadmiernie używane przed snem. Jakie są tego konsekwencje? Niebieskie światło emitowane przez ekrany urządzeń elektronicznych zaburza cykl snu dziecka (i dorosłego), a treści oglądane przed snem nadmiernie pobudzają mózg malucha i utrudniają mu zasypianie.

Dlatego Amerykańska Akademia Pediatryczna opracowała zalecenia dotyczące korzystania z nowych technologii przez dzieci przed snem. Po pierwsze, wszystkie ekrany należy wyłączyć przynajmniej na godzinę przed pójściem spać. Po drugie, sypialnia dziecka ma być strefą wolną od wszelkiej elektroniki – nie mogą się tu znajdować odbiorniki TV, komputery, telefony komórkowe, tablety i inne ekrany. Więcej na temat korzystania z nowych technologii przez dzieci do 5. roku życia przeczytasz w naszym artykule “Nowe technologie w życiu malucha. 10 wskazówek dla rodziców dzieci do 5. roku życia”.

Usypianie niemowląt – co zrobić, by je sobie ułatwić?

Dla snu dziecka bardzo ważna jest rutyna dnia codziennego. Wszystkie czynności, które wykonujesz w ciągu dnia oraz powtarzające się rytuały przed snem sprawiają, że maluszek nie powinien mieć problemów z zaśnięciem. Jakie czynności ułatwią usypianie niemowlęcia?

  • Stały rozkład dnia – powtarzająca się sekwencja czynności i stały rytm aktywności mamy i dziecka w ciągu dnia daje maluszkowi poczucie bezpieczeństwa, reguluje pory karmienia i ułatwia tworzenie nawyków związanych z wieczornym zasypianiem;
  • Wieczorne rytuały – co możesz zrobić wieczorem, by dać dziecku sygnał, że zbliża się pora snu? Wystarczy, że każdego dnia o podobnej porze będziesz powtarzać te same czynności, a maluch sam zacznie je kojarzyć z nocnym odpoczynkiem. Częścią wieczornego rytuału powinna być kąpiel, karmienie i powolny masaż. Masaż świetnie zrelaksuje bobasa przed snem, a dodatkowo spowoduje wydzielanie melatoniny, czyli hormonu odpowiadającego za dobry sen;
  • Granice między dniem i nocą – stopniowo naucz malucha, że drzemka w ciągu dnia jest czymś innym niż nocny odpoczynek. W dzień dziecko powinno drzemać w pokoju, do którego dochodzi dzienne światło i odgłosy życia toczącego się w domu. Jeśli przyzwyczaisz bobasa do usypiania tylko i wyłącznie w całkowitej ciszy, utrudnisz sobie jego usypianie w przyszłości. Pamiętaj też, że dla higieny snu dziecka ostatnia drzemka powinna odbyć się wczesnym popołudniem;
  • Przygotowanie pokoju do snu – przed ułożeniem dziecka do snu wywietrz jego pokój, szczelnie zasłoń okna i upewnij się, że temperatura pomieszczenia wynosi od 20 do 22 stopni Celsjusza.

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Źródła: www.aap.org (oficjalna strona Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej), http://www.aasmnet.org (oficjalna strona Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu), Heidi Murkoff, Sharon Mazel „Pierwszy rok życia dziecka”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2016.

 

Tagi: , , , , ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w losowaniu nagród w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Pakiety

Pakiety

Placówki