Strona główna » Pomysły na śniadanie dla rocznego dziecka

Pomysły na śniadanie dla rocznego dziecka

śniadanie dla rocznego dziecka

Stare porzekadło mówi, że śniadanie powinno się jeść z królem, gdyż jest to najważniejszy posiłek dnia. Czy zasada ta odnosi się również do małych dzieci?

Dietetycy badający trendy żywieniowe we współczesnym społeczeństwie biją na alarm – coraz większa liczba dzieci i młodzieży wychodzi bowiem rano z domu bez śniadania. Telewizja i Internet nie pozwalają zasnąć do późna w nocy, zaś po późnym przebudzeniu nie wystarcza czasu, aby usiąść do stołu. Z badań naukowych wynika tymczasem, że uczniowie, którzy nie spożywają regularnie śniadania o poranku, gorzej radzą sobie w szkole i mają problemy ze skupieniem uwagi. Takie skutki w długim okresie czasu przynosi bowiem rozregulowanie naturalnego cyklu metabolicznego. Jaki stąd płynie wniosek? Dobre zwyczaje trzeba wdrażać jak najwcześniej!

Dlaczego śniadanie jest takie ważne dla dzieci?

Każdy człowiek po 8-godzinnym wypoczynku nocnym ma rano we krwi niski poziom cukru, który przekładać się może na brak energii do działania, zwłaszcza w kontekście psychicznym i intelektualnym. Podczas gdy mięśnie są bowiem w stanie magazynować energię z dnia poprzedniego, mózg preferuje świeży dopływ glukozy z krwiobiegu.

Dzieci śpią zazwyczaj dłużej niż dorośli i rzadziej podjadają wieczorem, więc okres postu nocnego jest u nich jeszcze bardziej wydłużony. Bez śniadania będą miały problem z koncentracją, a w dłuższym okresie czasu także samopoczuciem czy nawet energią fizyczną. Co więcej, naukowcy ostrzegają, że niejedzenie śniadań zwiększa ryzyko rozwoju otyłości, a w dorosłym wieku również cukrzycy typu II i chorób serca.

Przyzwyczajenie małego dziecka do regularnej pory pełnowartościowych śniadań wprowadza wielce pożądany element harmonii do naturalnego cyklu przemiany materii, a przede wszystkim utrwala dobry nawyk: wstaję, jestem głodny, jem!

Co podać na śniadanie rocznemu dziecku?

Skończone 12 miesięcy to wiek, w którym mały człowieczek może już jeść praktycznie wszystko. To też dobry czas na stopniowe przyzwyczajanie go do diety dorosłych, które nie tylko ułatwia przygotowanie posiłków dla całej rodziny, ale ogranicza grymaszenie.

Zdaniem dietetyków zdrowe śniadanie dla dziecka powinno uwzględniać sporą dawkę węglowodanów z dodatkiem pełnowartościowego białka, a także witamin i minerałów. To rano nasz organizm potrzebuje bowiem największych ilości energii, której najlepszym źródłem są produkty pełnoziarniste i owoce. Rolę proteinowego dodatku może spełniać mleko (modyfikowane (https://niebieskiepudelko.pl/mleko-modyfikowane-dla-niemowlaka/) lub krowie), ale jeszcze ciekawszą alternatywą są produkty nabiałowe bogate w wapń (np. twarożek) lub korzystne dla układu pokarmowego bakterie (np. jogurty).

Z dotychczasowych studiów nad nawykami śniadaniowymi wynika, że większość populacji właśnie rano ma największe szanse zrealizować zalecane dzienne normy dotyczące spożycia wapnia, witamin z grupy B i błonnika.

Propozycje śniadaniowe dla malucha

  • Owsianka na mleku z jogurtem i świeżymi owocami – dla zwiększenia atrakcyjności posiłku można ją lekko oprószyć rozpuszczalnym kakao.
  • Okrojona ze skórki kromka chleba z otrębami lub pszenno-żytniego posmarowana masłem i obłożona żółtym serem. Jako dodatek warto zaproponować maluszkowi ogórek lub marchewkę, obrane ze skórki i pokrojone w długie paski.
  • Naleśnik z mąki pełnoziarnistej z kremowym twarożkiem naturalnym i łyżką domowych powideł. Dla wygody warto go maluszkowi zrolować.
  • Niskocukrowe płatki śniadaniowe (np. z otrębów czy orkiszu) z jogurtem naturalnym i kawałkami świeżego jabłka pokrojonego w kosteczki. Całość można dla smaku posypać cynamonem.
  • Chrupki chlebek żytni posmarowany serkiem naturalnym i podany z jajkiem na twardo w ćwiartkach. Jako dodatek warzywny warto podać kawałki pomidora, cienkie plastry kalarepki lub papryki.
  • Kawałki banana i awokado zaaranżowane atrakcyjnie na talerzu i uzupełnione kubkiem mleka.
  • Pełnoziarnisty tost posmarowany masłem orzechowym (jeśli maluch nie jest alergikiem) i ozdobiony sezonowymi owocami.
  • Muffin z płatków owsianych z jogurtem naturalnym zmieszanym z rozmrożonymi malinami.
  • Wybór serów w kostkach (gouda, parmezan, mozzarella, kozi ser) pełnoziarnistymi krakersami i winogronami pokrojonymi w plasterki.

Generalnie, chodzi o to, żeby śniadanie nie było codziennie takie same, a jego forma pozwalała maluchowi samodzielnie chwytać jedzenie paluszkami. Idealnie, jeśli damy dziecku na talerzu wybór, nie zmuszając go do zjedzenia całej porcji. Sama świadomość swobody decydowania bywa dla pragnących samodzielności brzdąców najlepszym stymulatorem apetytu.

Czego unikać?

Pragnienie, aby pociecha zjadła z apetytem śniadanie, nie powinno jednak popychać nas w kierunku złych decyzji żywieniowych. Niestety, wspomniany już niski poziom cukru we krwi po przebudzeniu oraz wrodzone zamiłowanie do słodkiego smaku skłaniają bowiem dzieci do sięgania w razie możliwości po śniadaniowe słodycze – lukrowane płatki, rogaliki z czekoladą, chleb z dżemem czy Nutellą. Tymczasem, skonsumowanie po przebudzeniu większej ilości cukru prowadzi do lawinowego wzrostu insuliny, a następnie spadku poziomu glukozy. W rezultacie maluch już 2 godziny po posiłku jest rozdrażniony, płaczliwy, czasem wręcz senny.

Śniadanie może być więc słodkie w smaku, ale powinno unikać cukrów dodanych, które obecne są w większości kaszek, płatków śniadaniowych czy niby zdrowych batoników Muesli. Źródłem słodyczy powinny być raczej świeże i rozmrożone owoce (https://niebieskiepudelko.pl/owoce-dla-niemowlaka/), domowe przetwory niskocukrowe, mleko lub ewentualnie niewielki dodatek miodu.

Ponadto warto unikać podawania dziecku śniadań ciężkostrawnych, zwłaszcza smażonych, przesolonych, pozbawionych błonnika (białe pieczywo), ale także przesadnie w niego bogatych. Stawiając na różnorodność, najłatwiej unikniemy błędów żywieniowych!

 

Instagram
Tagi: ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Kody rabatowe na ubranka dla dzieci wysyłane na Twój e-mail
  • SMS ze zniżkami do sklepów z zabawkami
  • Zaproszenia do darmowych szkoleń online z nagrodami
  • Udział w społeczności Mam na forum
  • Darmowy newsletter z poradami dla młodych mam i kobiet w ciąży
  • Bezpłatny e-magazyn Niebieskie Pudełko
  • Podcasty tematyczne, infografiki oraz webinaria do pobrania
  • Bezpłatne poradniki do pobrania w PDF
  • Konkursy z nagrodami
  • Udział w Niebieskim Konkursie
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Forum

Forum
Advertisement

Pakiety

Pakiety

Placówki