Zanim dziecko zacznie chodzić samodzielnie, musi przejść długą drogę – od pełzania, przez raczkowanie i wstawanie, aż po pierwsze próby stawiania kroków. Nauka chodzenia to proces złożony i fascynujący, w którym każdy etap ma znaczenie. Sprawdź, kiedy niemowlę zaczyna chodzić i jak wygląda rozwój chodu krok po kroku.
Pierwszy samodzielny krok dziecka jest jednym z najbardziej ekscytujących momentów wczesnego rodzicielstwa. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że jest to ukoronowanie wielu miesięcy przygotowań. Rozwój człowieka jako istoty chodzącej w pozycji wyprostowanej na dwóch nogach, jest naprawdę fascynujący. Wiele z pozornie błahych czynności wykonywanych przez niemowlęta ma w rzeczywistości kluczowe znaczenie dla rozwoju motorycznego, który kiedyś pozwoli im wstać i… pójść. Według oficjalnych standardów pediatrycznych dzieci zaczynają chodzić między 8 a 18 miesiącem życia, najczęściej w wieku ok. 1 roku, a i od tej dość szerokiej zasady zdarzają się wyjątki. Co ważne, fakt, że dziecko zacznie chodzić później, nie musi mieć żadnego związku z jego zdolnościami intelektualnymi lub dalszym potencjałem fizycznym.
Nauka chodzenia dla dzieci nie kończy się na postawieniu pierwszego samodzielnego kroku. Wręcz przeciwnie – to dopiero początek długiego procesu, w którym dziecko rozwija się w swoim tempie i zdobywa kolejne umiejętności chodzenia. Maluch zaczyna opanowywać coraz trudniejsze zadania, które wymagają koordynacji ruchowej, równowagi i pewności siebie. Jak wygląda dalszy etap nauki chodzenia i jakie nowe wyzwania pojawiają się w kolejnych miesiącach?
Warto pamiętać, że dziecko rozwija się w swoim tempie, a nauka chodzenia to nie tylko ruch, ale też ćwiczenie koncentracji, odwagi i równowagi. Wspierając pierwsze próby stawiania kroków, warto zapewnić maluchowi bezpieczną przestrzeń i dużo okazji do samodzielnych eksploracji – to właśnie one prowadzą do dalszych prób samodzielnego chodzenia.
Zobacz również: Jak zapobiec wadom postawy u niemowlęcia: https://niebieskiepudelko.pl/jak-zapobiec-wadom-postawy-u-niemowlecia/
Proces nauki chodzenia dziecka to złożona, ale fascynująca droga, w której każdy etap przygotowuje malucha do postawienia pierwszych samodzielnych kroków. Zanim dziecko zacznie chodzić, musi opanować wiele ruchów wspierających rozwój mięśni, równowagi i koordynacji ruchowej. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale schemat uczenia się chodzenia zazwyczaj przebiega według kilku powtarzalnych faz.
Warto pamiętać, że niektóre wspomagacze, takie jak klasyczne chodziki, mogą mieć negatywny wpływ i kształtować nienaturalny wzorzec chodu. Dlatego najlepiej, jeśli proces nauki chodzenia przebiega w sposób naturalny, w bezpiecznej przestrzeni i pod czujnym okiem dorosłych. Dziecko potrzebuje czasu, swobody i motywacji – tylko wtedy nauka chodzenia stanie się źródłem radości i rozwoju, a maluch zaczyna chodzić samodzielnie w zgodzie z własnym rytmem.
Choć każdy maluch ma swój własny grafik rozwoju ruchowego i większość potrzebuje po prostu czasu i cierpliwości, nie można oczywiście czekać na pierwsze kroki w nieskończoność. Może się bowiem okazać, że dziecko potrzebuje rehabilitacji, a im wcześniej się ona zacznie, tym większe szanse na sukces. Dlatego też obowiązuje umowna granica akceptowalności „niechodzenia”, którą określa się zazwyczaj na 18 miesięcy. Niektórzy pediatrzy forsują przy tym potrzebę interwencji już w wieku 16 miesięcy. Niepokojący może być również fakt, że 12-miesięczny malec nie próbuje wstać na nogi przy pomocy mebli.
Tak naprawdę, samo chodzenie rzadko bywa powodem do niepokoju. Na ocenę rozwoju fizycznego dziecka składa się bowiem zwykle całokształt jego zdolności motorycznych. Obserwujemy więc także sposób raczkowania, podnoszenie się na rękach, siadanie, itd. Jeśli maluszek wydaje się mimo wszystko dokonywać postępów i samodzielnie podejmuje różne próby, to zwykle lada dzień można oczekiwać, że postawi pierwszy krok.
Zobacz również: Rozwój fizyczny dziecka pod koniec 12. miesiąca: https://niebieskiepudelko.pl/rozwoj-fizyczny-dziecka-pod-koniec-12-miesiaca-zycia/
Jeśli dziecko nie chce chodzić w wieku 18 miesięcy, powinno zostać skonsultowane z ortopedą. Jedną z możliwych przyczyn może być dysplazja stawu biodrowego, często objawiająca się nietypową postawą – np. opieraniem jednej stopy na palcach przy meblach. Diagnozę potwierdza RTG i może być konieczne leczenie operacyjne. Inna możliwa przyczyna to krzywica, wynikająca m.in. z niedoboru witaminy D – poza opóźnieniem w rozwoju fizycznym występuje wtedy także nadwrażliwość na dotyk i drażliwość. Wśród poważniejszych schorzeń wymienia się dystrofię mięśniową Duchenne’a, która ujawnia się około 2. roku życia, a także ataksję, objawiającą się m.in. chwiejnym chodem i drganiem tułowia. Zaburzenia chodu mogą być też sygnałem porażenia mózgowego lub towarzyszyć hipotonii mięśniowej przy zespołach genetycznych, takich jak zespół Downa czy Tay-Sachsa. Warto też pamiętać, że nawet przebyte infekcje ucha mogą wpływać na równowagę i opóźniać naukę chodzenia.
Bibliografia:
Pmc.ncbi.nlm.nih.gov, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3591461/
Physoc.org,https://www.physoc.org/magazine-articles/the-way-we-learn-to-walk/
„Wiek występowania kamieni milowych we wczesnej ocenie rozwoju dziecka” Cara F. Dosman, Debbi Andrews, Keith J. Goulden, tłumaczenie: dr n. med. Dariusz Stencel dla czasopisma Medycyna Praktyczna Pediatria 2014/01
Tagi: chodzenie, pierwszy krok, raczkowanie
Dodaj komentarz