Rozwój niemowlaka przebiega na wielu różnych płaszczyznach – fizycznej, kognitywnej emocjonalnej… Tą pierwszą najłatwiej jest obserwować i oceniać, stąd tak dużo mówi się o motoryce małej i dużej u dziecka.
Sprawność fizyczna człowieka zależy od poziomu wykształcenia aparatu ruchowego, a przede wszystkim jego koordynacji. To, że posiadamy dwie ręce i 10 palców nie oznacza bowiem, że wszyscy potrafimy je równie dobrze wykorzystywać. Wspierając rozwój motoryki małej i dużej dziecka, pomagamy mu nie tylko w codziennym funkcjonowaniu, ale także przyszłych aktywnościach – sportowych, manualnych czy edukacyjnych.
W pierwszej kolejności u dzieci rozwija się motoryka duża odpowiedzialna za ruchy całego ciała. To dzięki nie potrafimy chodzić, biegać, czołgać się, skakać. U niemowląt najpierw rozwijają się mięśnie i kontrola nad nimi w górnej części ciała, a następnie w dolnej.
Jeszcze przed ukończeniem drugiego miesiąca życia maluszek więc uczy się unosić głowę i obracać nią na strony. Leżąc na pleckach, jednocześnie porusza rączkami i nóżkami. Z czasem uczy się podnosić na ramionach z leżenia na brzuchu i przetaczać na plecy. Po szóstym miesiącu życia niemowlę nabywa umiejętność samodzielnego siedzenia, podpierania się w przypadku utraty równowagi, a także czołgania. Po ukończeniu 9 miesiąca przychodzi czas na raczkowanie, podnoszenie się do pozycji stojącej, a w końcu i pierwsze kroki, najpierw ze wsparciem.
Roczne dziecko już wkrótce zacznie chodzić samodzielnie i biegać. Przed ukończeniem drugiego roku życia nauczy się kopać piłkę i schodzić po schodach trzymając się ściany. Trzylatkowi motoryka duża pozwoli już stać na jednej nodze, skakać w przód oraz łapać odpowiednio dużą piłkę. Przed ukończeniem czwartego roku życia jego umiejętności poszerzą się o skakanie na jednej nodze, wspinanie, a nawet pierwsze przewroty do przodu. W rezultacie przy odpowiednim wsparciu zdrowy pięciolatek umie już jeździć na rowerze bez pomocy, skakać przez skakankę, a nawet pływać.
Nie jest istotne, że Twój dziecko rozwija się nieco innym tempem. Wspomniane ramy czasowe mają tylko uśredniony, orientacyjny charakter. Ważne jest jednak, aby motoryka duża maluszka rozwijała się konsekwentnie i harmonijnie. Jak można temu procesowi pomóc?
W przypadku niemowląt najistotniejsze jest:
U starszych dzieci motorykę dużą wspierają takie aktywności jak:
Na drugim końcu spektrum fizyczności znajduje się motoryka mała, czyli precyzyjne ruchy mniejszych mięśni, przede wszystkim palców rąk i nóg, ale także ust i języka. Już między 4 a 7 miesiącem życia niemowlę zaczyna wykorzystywać rączki na zasadzie grabi, próbując podnosić lub chwytać nimi kuszące przedmioty, np. włosy mamy, a następnie wkładać je do buzi. Potem nauczy się przekładać obiekty z rączki do rączki oraz obracać nadgarstek tak, aby się im lepiej przyjrzeć.
Od 8 miesiąca mała dłoń powinna już precyzyjnie chwytać to, co potrzebuje, wykorzystując ścisk między kciukiem a drugim lub trzecim palcem. To etap rozkoszowania się procesem podnoszenia i rzucania, które może być męczące dla rodziców, ale maluchy uczy o relacji przyczyny i skutku. Jednocześnie z każdym tygodniem poprawia się koordynacja oko-ręka, a dziecku jest coraz łatwiej upchnąć poszczególne elementy w sorterze.
Przed ukończeniem drugiego roku życia motoryka mała rozwinie się na tyle, że pozwoli pociesze naśladować złożone ruchy zaobserwowane u dorosłych np. odkręcanie butelek, wciskanie guzików, przewracanie kartek w książce czy trzymanie kredki. To okres, w którym powstają pierwsze dzieła sztuki i budowle maluszka. Trzylatek powinien już potrafić narysować kółko i krzyżyk, formować pierwsze kształty z plasteliny lub innej masy, a ok. czwartych urodzin nawet ciąć papier dziecięcymi nożyczkami.
Motoryka mała to jeden z istotniejszych etapów przygotowania dziecka do wieku przedszkolnego i przedszkolnego. Od niej zależy, jak będzie pisało, rysowało i radziło sobie z zadaniami typu zapinanie guzików czy wiązanie sznurówek. W interesie rodziców leży więc stymulacja tego aspektu rozwoju już od wieku niemowlęcego.
Pierwsze „treningi” powinny obejmować:
Powyżej jednego roku życia można z dzieckiem:
Generalnie, im bardziej będziemy wspierać samodzielność maluszka, tym lepiej dla jego motoryki. Dotyczy to m.in. podciągania spodni przy siusianiu, zdejmowania skarpetek, przeglądania książek i gazet, rozpakowywania prezentów czy słodyczy. Wyręczanie dziecka w takich czynnościach działa demotywująco i wcale mu nie pomaga! Nie spuszczaj go więc z oka, wierząc w jego kreatywność, ale daj mu działać, nawet kosztem większego bałaganu!
Bibliografia:
https://www.whattoexpect.com/first-year/milestones/gross-motor-skills-babies-and-toddlers
https://www.understood.org/en/articles/8-gross-motor-skills-activities-for-kids
https://childdevelopment.com.au/resources/child-development-charts/fine-motor-developmental-chart/
https://help-for-early-years-providers.education.gov.uk/physical-development/fine-motor-skills
Tagi: prawidłowy rozwój dziecka
Dodaj komentarz