Strona główna » Rozwój fizyczny dziecka pod koniec 7. miesiąca życia

Rozwój fizyczny dziecka pod koniec 7. miesiąca życia

7 miesięczne dziecko z gryzakiem

Siódmy miesiąc życia dziecka jest bardzo ważny dla rozwoju nowych umiejętności, zarówno w obrębie układu ruchu, mowy jak i rozwoju społecznego. Nowe wyzwania oznaczają, że maluch potrzebuje większej ilości składników pokarmowych, które powinny się teraz znaleźć w jego diecie. Dziecko dużo się rusza ćwicząc mięśnie przed pierwszymi próbami samodzielnego stania. Interesuje się otoczeniem, chętnie obserwuje przedmioty i staje się bardziej towarzyskie. Poniżej przedstawiamy listę umiejętności, które najczęściej występują u dziecka pod koniec siódmego miesiąca życia. Doradzamy także, co mogą zrobić rodzice, by wesprzeć prawidłowy rozwój swojego malucha na tym etapie.

Pamiętaj: każde dziecko rozwija się indywidualnie, we własnym tempie. Może ono zależeć od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego. Nie wpadaj w panikę, jeśli Twoje dziecko jeszcze nie opanowało pewnych umiejętności przypisanych danemu etapowi rozwoju – np. dziecko jeszcze nie raczkuje, nie siedzi czy nie pełza. W razie wątpliwości warto skonsultować się z lekarzem pediatrą.

Co potrafi zrobić 7-miesięczne dziecko?

  • Potrafi już siedzieć bez podparcia i przez jakiś czas utrzymać tę pozycję. Dzięki temu można je już karmić łyżeczką lub podawać cząstki owoców albo warzyw do rączki (więcej na ten temat w artykule pt. Kiedy rozpocząć karmienie dziecka łyżeczką)
  • Z siadu dziecko potrafi położyć się na brzuszek i wrócić do poprzedniej pozycji
  • Gdy leży na plecach, umie samodzielnie unosić główkę. Leżąc na plecach łapie się a stopy, może też wkładać je do buzi lub uderzać nimi o podłogę. Podnosi pupę do góry i pręży tułów
  • Zwykle na tym etapie dzieci ćwiczą umiejętność raczkowania, turlają się i pełzają (także do tyłu). Pojawia się też odruch, który wspiera naukę stania i chodzenia – tzw. sprężynowanie. Jak to wygląda? Gdy złapiemy malucha pod pachami i oprzemy o podłoże, będzie gwałtownie prostował i zginał nóżki, jak sprężynka. U części dzieci mogą pojawić się na tym etapie próby stania, ale nie należy niczego przyspieszać
  • Doskonali umiejętność chwytania z użyciem kciuka – może złapać pusty kubeczek za ucho. Może także trzymać po jednym przedmiocie w każdej rączce, nie upuszczając jednego z nich – do tej pory, jeśli maluch skupiał się na jednej zabawce, druga wypadała mu z ręki. Dziecko uważnie ogląda i bada przedmioty, które trzyma w ręku. Jest w stanie także ocenić odległość, w jakiej przedmiot się od niego znajduje
  • Zaczyna rozumieć, że rzeczy istnieją, nawet jeśli znikają z pola widzenia. Dotyczy to także bliskich, na przykład mamy – maluch widzi, że gdy znikasz na chwilę, to zaraz wracasz. Ćwiczeniem oswajającym to wydarzenie jest prosta zabawa w „a kuku”.
  • Ćwiczy mowę: powtarza głoski i sylaby, np. „ba-ba-ba”, „ga-ga-ga”, „ma-ma-ma”. Jest to jego świadome gaworzenie, które często pojawia się, gdy dziecko jest samo i ma dobry nastrój. Maluch może też zacząć rozumieć znaczenie pojedynczych słów, szczególnie dotyczących przedmiotów codziennego użytku. Odwraca także głowę, gdy usłyszy swoje imię
  • Głośno się śmieje, uśmiecha się, gdy widzi najbliższe osoby i potrafi je odróżnić od obcych. Może okazywać niepokój, gdy chce je wziąć na ręce ktoś nieznajomy.
  • Staje się coraz bardziej towarzyskie i szuka kontaktu z otoczeniem
  • Jest zainteresowane swoim odbiciem w lustrze – śmieje się do siebie, próbuje dotknąć lustra rączką, gestykuluje

Jak wspierać rozwój 7-miesięcznego dziecka?

  • Zwracajmy się do niego po imieniu i zapewnijmy mu kontakt z różnymi przedmiotami, które będzie mógł badać, oglądać, dotykać, wąchać, chwytać. W tym celu warto także często chodzić na spacery, do parku lub nad jezioro
  • Można w tym okresie kupić kubek z dwoma uszkami i dzióbkiem, który pomoże w nauce chwytania i samodzielnego picia
  • Czytajmy maluchowi książki. Jeśli czytamy razem z dzieckiem w ciągu dnia, wybierajmy takie, w których są duże, wyraźne ilustracje i prosty tekst. Maluchowi spodoba się czytanie na role, modulowanie głosu, wydawanie różnych dźwięków. Na dobranoc też możemy poczytać mu bajkę lub ją opowiedzieć. Ma to ogromny wpływ na rozwój mowy dziecka, a dodatkowo wzmacnia więź z rodzicem
  • Pozwólmy mu samodzielnie odkrywać nowości. Dziecko oczekuje od nas obecności, czułego spojrzenia i asekuracji, ale musi mieć też przestrzeń na własne odkrycia
  • Ostrożnie z nauką stania – wymaga ona odpowiedniej siły mięśni i poczucia równowagi u malucha. Nie zastępujmy dziecku samodzielnych prób chodzenia chodzikiem i nie sadzajmy go na siłę na krzesełku. Jak na razie dla rozwoju układu ruchu malucha optymalne będzie płaskie podłoże (więcej na ten temat w artykule pt. Jak zapobiec wadom postawy u niemowlęcia)

 

Instagram
Tagi: , , , , ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Kody rabatowe na ubranka dla dzieci wysyłane na Twój e-mail
  • SMS ze zniżkami do sklepów z zabawkami
  • Zaproszenia do darmowych szkoleń online z nagrodami
  • Udział w społeczności Mam na forum
  • Darmowy newsletter z poradami dla młodych mam i kobiet w ciąży
  • Bezpłatny e-magazyn Niebieskie Pudełko
  • Podcasty tematyczne, infografiki oraz webinaria do pobrania
  • Bezpłatne poradniki do pobrania w PDF
  • Konkursy z nagrodami
  • Udział w Niebieskim Konkursie
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

53 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jak to jak można dawać biszkopty? Ja mu piekę sama, dla takiego malca to z 10 minut roboty. Samo jajko i mąka. Dostaje je czasem jako alternatywę dla kaszki, z jakimś owocem dodatkowo bo my trochę blw ;) bardzo lubi. Oczywiście że o tym sklepowym syfie nie ma mowy.

Advertisement

Pakiety

Pakiety

Placówki