Niebieskie Pudełko Przedszkole Zdrowie dziecka Jak rzucić palenie w ciąży? 6 skutecznych sposobów

Jak rzucić palenie w ciąży? 6 skutecznych sposobów

jak rzucić palenie w ciąży

Według danych zawartych w raporcie GIS ok. 70% palących kobiet próbuje rzucić palenie po zajściu w ciążę. Zazwyczaj organizm sam ułatwia walkę z nałogiem, ponieważ ciężarna po prostu przestaje mieć ochotę na papierosy. Jednak co w sytuacji, gdy chcesz rzucić palenie w ciąży, a nie jest to takie proste? Wtedy warto poszukać profesjonalnej pomocy i skorzystać z naszych 6 skutecznych sposobów, by pozbyć się nałogu raz na zawsze.

  1. Dowiedz się, co każdy papieros robi Twojemu dziecku

Wydawałoby się, że w dzisiejszych czasach każdy wie, jak palenie może zaszkodzić rozwijającemu się w łonie mamy maluszkowi. Jednak wystarczy wizyta na forum dla rodziców, by przeżyć prawdziwy szok – część kobiet nadal powtarza nieprawdziwe informacje na temat palenia w ciąży. Dlatego warto poznać fakty oparte na wynikach badań naukowych. A te mówią jasno – każdy papieros wypalony w ciąży upośledza rozwój układu nerwowego, oddechowego i krwionośnego dziecka, może prowadzić do poronienia, przedwczesnego porodu lub porodu z komplikacjami, a po narodzinach osłabia odporność dziecka, zwiększa ryzyko śmierci łóżeczkowej, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz astmy.

  1. Zastanów się, dlaczego palisz

Palacze mają całe mnóstwo przekonań, które trzymają ich w szponach nałogu. Gdy uświadomisz sobie, dlaczego palisz, łatwiej będzie Ci znaleźć sposób, by osiągnąć ten sam cel bez ani jednego papierosa:

  • Relaks – po pierwsze małe sprostowanie. Papieros wcale nie relaksuje! Wręcz przeciwnie – nikotyna w nim zawarta pobudza, a nie uspokaja. Wrażenie relaksu bierze się tylko stąd, że na chwilę zaspokajasz głód nikotynowy. Jeśli potrzebujesz się odprężyć, znajdź na to nowe sposoby. Zaparz sobie herbatę rooibos, która redukuje napięcie i wprowadza w stan relaksu, idź na spacer po parku, przeczytaj ulubioną książkę lub wieczorem zajmij się kolorowankami. Mnóstwo pomysłów na to, jak pokonać stres w ciąży znajdziesz w naszym artykule;
  • Pobudzenie – jeśli to jest powód, dla którego palisz, poszukaj naturalnych sposobów, które pobudzą Twój umysł i ciało, a także zadbaj o regularne przyjmowanie posiłków. Zapisz się na pilates dla kobiet w ciąży, basen lub aqua aerobik, spotkaj się z przyjaciółką lub znajdź nowe hobby, które zupełnie Cię pochłonie. Jeśli nie masz czasu na zajęcia, możesz poszukać lekcji video na YouTube oraz kursów online;
  • Trzymanie czegoś w ręku – zamień papieros na kredkę, pędzelek, pióro albo szydełko. Wszelkie prace manualne lub kreatywne niezwykle relaksują umysł i ciało oraz dostarczają inspiracji. Możesz spróbować swoich sił w malowaniu akwarelami, wziąć w dłoń kredki i kolorować piękne wzory w kolorowankach dla dorosłych, rozwiązywać krzyżówki lub sudoku albo zawsze mieć przy sobie gumową piłeczkę do ściskania. Wypróbuj wiele sposobów i znajdź ten, który najlepiej zadziała w Twoim przypadku;
  • Trzymanie czegoś w ustach – musisz zawsze mieć przy sobie coś do podgryzania. Najlepiej sprawdzą się surowe warzywa z dipem na bazie jogurtu, suszone owoce lub twarde cukierki owocowe. Z warzyw najlepszy będzie seler naciowy, który w dodatku znacznie pogarsza smak papierosów;
  • Przyzwyczajenie – unikaj miejsc, potraw i napojów, które kojarzą Ci się z papierosem. Na szczęście większości z nich, czyli alkoholu i kawy i tak nie możesz spożywać w ciąży, ponieważ zakłócają prawidłowy rozwój dziecka.
  1. Zrób to raz, a dobrze!

Stopniowe rzucanie palenia to mit. Kiedy próbujesz ograniczać palenie do kilku papierosów dziennie, uwierz nam, że będziesz jeszcze bardziej pragnąć tych wyczekiwanych papierosów. Nawet nie zauważysz kiedy wrócisz do dawnych ilości, a wtedy decyzja o rzuceniu palenia będzie jeszcze trudniejsza. Stopniowe palenie tylko podtrzymuje uzależnienie i głód nikotynowy w Twoim organizmie. Dlatego jeszcze dziś zaznacz w kalendarzu dzień w tym tygodniu, w którym żegnasz się z papierosami raz na zawsze, dla dobra Twojego dziecka.

  1. Poszukaj wsparcia

W walce z nałogiem może pomóc Ci psycholog, który pomoże Ci rozprawić się z powodami, dla których sięgasz po papierosa, a także z błędnymi przekonaniami na temat tego nałogu. Jeśli potrzebujesz pomocy w walce z nałogiem, wejdź na stronę Centrum Onkologii, gdzie znajdziesz informacje dotyczące Poradni Pomocy Palącym oraz numer do Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym.

  1. Nagradzaj się

Nagroda to bardzo silny motywator, dlaczego więc miałabyś z niego nie skorzystać? Przez pierwszy tydzień zasługujesz na nagrodę po każdym dniu bez papierosa, potem po każdym tygodniu, a wreszcie po każdym miesiącu. To mogą być małe nagrody i przyjemności – coś, na co będziesz czekać z radością przez cały dzień i co będzie podtrzymywać Twoją motywację do walki z nałogiem. Może to być nowa bluzka, lakier do paznokci, pyszny koktajl ananasowy wypity z przyjaciółką w ulubionej kawiarni, wyjście do teatru albo do kina. Zasługujesz na to! Pomyśl tylko, ile złotych zaoszczędzasz przez tydzień niepalenia – jeśli paliłaś paczkę dziennie, to nawet 100 zł w skali tygodnia, a 400 zł miesięcznie!

  1. Zwalcz nałóg przy pomocy zdrowej diety

Są produkty, które pogarszają smak papierosów: mleko i napoje mleczne, a także warzywa, takie jak seler naciowy, ogórki, cukinia, fasola i jajka. Tak się składa, że wszystkich tych produktów w ciąży powinnaś jeść jak najwięcej! Potrzebujesz ok. 3-4 szklanki mleka dziennie i jak najwięcej warzyw, które dostarczą Ci zdrowego błonnika i wielu witamin i minerałów. Owoce i warzywa dodatkowo pozwalają znacznie zmniejszyć głód nikotynowy i pozbyć się z organizmu szkodliwych toksyn. Sprzyja temu także codzienne picie wody mineralnej (ok. 2 litry dziennie). Gorszy nastrój pozwolą z kolei zwalczyć produkty zawierające tryptofan, a więc banany, sardynki, indyk, fasola i orzeszki ziemne. Więcej informacji na temat odżywiania się w ciąży znajdziesz w naszym artykule „Dieta w ciąży – co jeść, a czego unikać?

O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W ciąży nie możesz korzystać z takich metod rzucania nałogu, jak plastry nikotynowe, pastylki do ssania i gumy nikotynowe. Wszystkie one zawierają nikotynę, która jest bardzo szkodliwa dla płodu – upośledza rozwój układu nerwowego dziecka, ogranicza przepływ tlenu i składników odżywczych, a także może spowodować przedwczesne oddzielenie się łożyska;
  • Zamiana zwykłych papierosów na e-papierosy to nie jest sposób na rzucenie palenia, a już na pewno nie w ciąży. E-papierosy wprawdzie nie zawierają substancji smolistych, jednak mają w składzie substancje pomocnicze, które mogą poważnie zaszkodzić dziecku – są odpowiedzialne m.in. za uszkodzenie koordynacji ruchowej i upośledzenie rozwoju nerwowego. Poza tym paląc e-papierosy znacznie trudniej jest kontrolować przyjmowaną dziennie dawkę nikotyny, która nie jest Twoim sprzymierzeńcem w trosce o prawidłowy przebieg ciąży i zdrowie dziecka;
  • Rzucanie nałogu papierosowego w ciąży może wiązać się z pewnym stresem, jednak jest on znacznie mniej szkodliwy dla dziecka niż nawet jeden papieros wypalony podczas ciąży. Rzucenie palenia ma jedynie pozytywny wpływ na przebieg ciąży i wbrew temu co możesz wyczytać na niektórych forach dyskusyjnych – nie spowoduje skurczy wywołujących wcześniejszy poród. Może je za to spowodować kontynuowanie palenia.

 

Źródła: Raport z ogólnopolskiego badania ankietowego na temat postaw wobec palenia tytoniu, przygotowany przez TNS Polska dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Warszawa 2015; Heidi Murkoff, Sharon Mazel „W oczekiwaniu na dziecko”, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 20

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w losowaniu nagród w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Pakiety

Pakiety

Placówki