Niebieskie Pudełko Przedszkole Nauka i zabawa Gry i zabawy Pomysły dla dziecka na zabawy „na niby”

Pomysły dla dziecka na zabawy „na niby”

Kształtowanie wiedzy o rzeczywistości jest w wieku przedszkolnym bardzo istotnym zadaniem, gdyż równoważy tendencję dziecka do fantazjowania. Jednym ze sposobów stymulowania rozwoju poznawczego dziecka jest wprowadzenie go w świat miar i wag.

Mierzymi świat

  • Odmierzanie porcji przy przygotowywaniu posiłków, porównywanie objętości płynów i ilości jedzenia, odmierzanie odległości za pomocą stałej miarki,  np. buta czy zabawkowego węża.
  • W przygotowaniu do szkoły ważne jest wyczucie czasu – oprócz nauki rozpoznawania godzin –  pokazujmy, ile to jest minuta, pięć minut. Nastawmy minutnik i wspólnie sprawdźmy, ile w tym czasie można wykonać czynności.

„Poszukiwanie rodzinnych skarbów” 

W wieku przedszkolnym istotne jest również zdobywanie wiedzy o otoczeniu dorosłych, identyfikowanie siebie z rodziną, jej tradycją czy historią.
W takim celu można pobawić się z dzieckiem w:

  • odgrywanie zachowań członków rodziny;
  • porównywanie wieku, liczby dzieci, poczucia humoru itp.;
  • przywoływanie ulubionych potraw czy piosenek naszych krewnych.

To dobry sposób, żeby przygotować dziecko do uczestniczenia w spotkaniach rodzinnych, zwłaszcza z udziałem dalekich, rzadko widywanych krewnych. Ale zabawa ta może też służyć wspominaniu, podsumowaniu wrażeń ze wspólnie spędzonych świąt czy wakacji.

Zgniatacz strachu…

Rozwój dziecięcej fantazji często sprzyja powstawaniu lęków dotyczących potworów pod łóżkiem, grzmotów, itp. Zjawisko takie ma źródło w zbyt małej wiedzy dziecka o świecie i w uzupełnianiu tych braków fantazjowaniem z udziałem postaci bajkowych.

Dziecku lękowemu możemy pomóc zabawą ciastkami:  każde ciastko to jakiś lęk dziecka – gdy dziecko je zgniata (wałkiem, młoteczkiem, ręką) i zdmuchuje okruszki do kosza, symbolicznie się go pozbywa. To może przekonać dziecko, że jest zdolne pokonać swoje lęki.

Układajmy historyjki…

… na dobranoc, podczas jazdy samochodem czy w kolejce u lekarza itp.

  • Jedna osoba zaczyna, wypowiadając krótkie zdanie lub kilka słów (Za górami, za lasami…   W głębi puszczy stała chatka…  Pewnego razu…),      a druga uzupełnia.  I tak na zmianę, aż powstanie historyjka. Ze starszym dzieckiem można zadanie komplikować (ułożenie historyjki z morałem, np. o niegrzecznym misiu).

W wieku przedszkolnym dzieciom może się zdarzyć „zagalopowanie się” w fantazjowaniu, może im zabraknąć umiejętności odróżniania tego, co prawdziwe, od tego, co wymyślone. Z tego powodu często przyłapujemy dziecko na kłamstwie. Parę pomysłów opisanych poniżej pozwoli w zabawowy sposób uświadamiać dziecku różnice pomiędzy prawdą a tym, co ono samo uważa za prawdę.

„Książka opowiadanych bajek”

  • Kiedy dziecko zmyśla, opowiada historie niezgodne z prawdą, zapisujemy je w specjalnym zeszycie i prosimy dziecko o zrobienie ilustracji. Za każdym razem kiedy dziecko skłamie, minie się z prawdą, pokazujemy zeszyt i mówimy: To nadaje się do księgi bajek!

„Przysięga”

  • Kiedy dziecko opowiada coś niezgodnego z prawdą, prosimy o przysięgę z ręką na sercu Mówię prawdę, całą prawdę i tylko prawdę! Bardzo szybko dziecko zrezygnuje z podtrzymywania swojej fantastycznej wersji – poczucie bycia nieuczciwym nie pozwali mu na elastyczne traktowanie zdarzeń.

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Pakiety

Pakiety

Placówki