Materiał został opracowany na podstawie najnowszych zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, opublikowanych w piśmie „Standardy Medyczne. Pediatria”, tom 11, rok 2014.

Właściwe żywienie wspomaga prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny dziecka. Może także zmniejszać ryzyko wystąpienia u niego chorób cywilizacyjnych w przyszłości. Dlatego tak ważna jest wiedza na temat tego, co, kiedy i w jakich ilościach powinniśmy podawać naszym maluchom. Szczególnie, gdy nadchodzi czas na rozszerzenie diety niemowlęcia o nowe składniki pokarmowe. Z artykułu dowiecie się, kiedy rozszerzamy dietę niemowlęcia oraz w jaki sposób to zrobić. Znajdziecie przykładowe schematy żywienia dla niemowląt w 5-6 oraz 7-8 miesiącu życia, a także zalecenia dotyczące podawania dziecku m.in. glutenu, jajek, mleka krowiego i przetworów mlecznych.

Kiedy rozszerzamy dietę niemowlęcia?

Zgodnie z zaleceniami lekarzy, przez pierwsze 6. miesięcy życia podstawą żywienia dziecka powinno być mleko mamy. Jeżeli mama jest zdrowa i dobrze się odżywia, jej pokarm zawiera wszystkie niezbędne dla niemowlęcia składniki odżywcze i wspomaga jego prawidłowy rozwój. Dlatego o ile nie mamy przeciwwskazań do karmienia piersią, przez pierwsze pół roku możemy polegać na swoim własnym pokarmie.

Około 5-6 miesiąca życia, organizm maluszka zaczyna domagać się większej różnorodności składników odżywczych, których nie może znaleźć w mleku mamy. Potrzebna jest większa ilość energii, białka, żelaza, cynku, witamin A, D i E oraz innych mikroelementów. Dlatego właśnie w tym okresie musimy uzupełnić dietę niemowlęcia o nowe produkty. Rozszerzenie diety służy także przygotowaniu dziecka do bardziej urozmaiconej diety w przyszłości.

Jak wprowadzać nowe posiłki – zasady ogólne

Stopniowo staramy się zastępować mleko posiłkami bezmlecznymi, tak by pod koniec pierwszego roku życia maluszek dostawał maksymalnie 2-3 posiłki mleczne.

Przy wprowadzaniu nowych produktów bądźmy ostrożni i obserwujmy reakcję dziecka. Nie wprowadzajmy kilku nowych produktów jednocześnie – dzięki temu będziemy w stanie zaobserwować ewentualną reakcję alergiczną u dziecka na dany składnik pokarmu. Wprowadzajmy produkty stopniowo i w małej ilości, np. 3-4 łyżeczki nowego pokarmu.

Od czego zacząć?

Na początek dobrze sprawdzą się typowe pokarmy uzupełniające, takie jak kaszki ryżowe lub zbożowe, warzywa (np. marchew) i owoce (jabłka, gruszki banany).

Warto najpierw wprowadzić do diety malucha warzywa, a dopiero później (po około 2 tygodniach) owoce. Dlaczego? Dzieciom trudniej jest zaakceptować wytrawny smak warzyw niż słodki smak owoców. Jednak podając wielokrotnie różne rodzaje warzyw, zwiększamy tolerancję malucha na ten rodzaj pokarmu. Pamiętajmy, że pierwsze dwa lata życia dziecka są bardzo ważne dla jego późniejszych preferencji pokarmowych. Dzięki temu, jeśli nauczy się we wczesnym okresie jeść różne rodzaje warzyw, jest duże prawdopodobieństwo, że polubi ich smak i chętnie będzie do niego wracał w przyszłości.

Czym karmić malucha?

Pierwsze pokarmy uzupełniające podawajmy dziecku na łyżeczce, twardej i płaskiej. Pozwoli to wykształcić u niemowlęcia prawidłowe reakcje ruchowe. Jeśli dziecko karmione jest mlekiem z butelki, około 6. miesiąca życia nauczmy go pić z otwartego kubka. Dzięki temu nauczy się zastępować odruch ssania popijaniem płynu.

Jak często podawać posiłki?

Podstawowa zasada, której powinniśmy się trzymać jest taka: To rodzic lub opiekun decyduje, CO dziecko zje, JAK i KIEDY, a dziecko decyduje CZY zje posiłek oraz ILE go zje.

Częstym błędem rodziców jest przekarmianie maluszka. Jeżeli dziecko sygnalizuje nam, że nie chce już więcej jeść, posłuchajmy go. Zachowania, które świadczą o tym, że dziecko jest najedzone, to np. zasypianie, grymaszenie, wypluwanie pokarmu lub zaciskanie ust przy łyżeczce. A w jaki sposób maluch daje znać, że jeszcze chce jeść? Uśmiecha się na widok kolejnej porcji pokarmu, chętnie otwiera buzię, podąża główką w stronę łyżki.

Poniżej podajemy przykładowe menu dla niemowląt w 5-6 miesiącu życia oraz w 7-8 miesiącu życia. Schemat żywienia niemowląt znajdziecie w artykule Żywienie dziecka w 9-12 miesiącu życia

Uwaga: podane wartości są uśrednione. Wasze dziecko może zjeść mniej lub więcej pokarmu niż zalecana ilość i jest to w porządku.

Żywienie niemowląt w 5-6 miesiącu życia – przykładowe menu

Orientacyjna liczba posiłków na dobę:5

Orientacyjna wielkość porcji: 150-160 ml

Podstawa żywienia: karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym

Rodzaj i konsystencja pokarmów: gładkie purée, 4 posiłki mleczne

Przykłady pokarmów: gotowane zmiksowane warzywa (np. marchew), owoce (np. jabłko, banan), zmiksowane ugotowane mięsko, purée ziemniaczane, kaszki / kleiki bezglutenowe, produkty zbożowe w niewielkich ilościach, np. kaszka zbożowa (nie wcześniej niż w 5. miesiącu życia, nie później niż do końca 6. miesiąca życia), woda, sok 100% przecierowy bez dodatku cukru (do 150 ml na dobę, porcja liczona z ilością spożytych owoców)

Żywienie niemowląt w 7-8 miesiącu życia – przykładowe menu

Orientacyjna liczba posiłków na dobę:5

Orientacyjna wielkość porcji: 170-180 ml

Podstawa żywienia: karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym

Rodzaj i konsystencja pokarmów: pokarmy o zróżnicowanej konsystencji (posiekane, rozdrobnione, zmiksowane), produkty podawane do ręki, 3 posiłki mleczne

Przykłady pokarmów: zmiksowane / drobno posiekane mięso lub ryby, rozgniecione gotowane warzywa i owoce, posiekane surowe warzywa i owoce (np. jabłko, gruszka, pomidor), miękkie kawałki / cząstki warzyw, owoców i mięsa podawane do ręki, kasze, pieczywo, jogurt naturalny, sery, kefir, woda, sok 100% przecierowy bez dodatku cukru (do 150 ml na dobę, porcja liczona z ilością spożytych owoców)

Dodatkowe zalecenia

Najlepiej od początku ucz dziecko zaspokajania pragnienia wodą (niesłodzoną). Dla niemowląt najlepsza będzie woda źródlana lub mineralna – niskozmineralizowana, niskosodowa i niskosiarczanowa. Niebezpieczne może być stosowanie wody studziennej, ze względu na ryzyko zanieczyszczenia azotanami. Nie podawaj dziecku słodkich, gotowych herbatek. Jeśli chcesz podać sok, pamiętaj, by był w 100% przecierowy, bez dodatku cukru. Łączna porcja soku i owoców na dobę nie powinna przekraczać 150 ml.

Nie dodawaj do posiłków cukru ani soli. Przyzwyczajaj dziecko do naturalnego smaku owoców, warzyw, kasz i zupek. Po pierwsze – nadmiar cukru grozi w przyszłości otyłością i cukrzycą, a nadmiar soli obciąża nerki, a w przyszłości może prowadzić do nadciśnienia. Po drugie – jeśli dziecko przyzwyczai się do produktów słodkich lub słonych, nie zechce jeść pokarmów bez dodatku tych składników. W diecie dziecka nie mogą też znaleźć się bardzo słone lub bardzo słodkie pokarmy.

Mięso lub ryby można dodawać do zup. Raz w tygodniu możesz zamienić mięso na rybę, taką jak halibut lub dorsz. Jeśli zobaczysz, że dziecko je toleruje, możesz podawać ryby 2 razy w tygodniu. Nie podawaj niemowlęciu ryb drapieżnych, takich jak miecznik, makrela królewska, czy tuńczyk, ponieważ mogą zawierać szkodliwe zanieczyszczenia. Unikaj także parówek i innych wysokoprzetworzonych produktów. Zamiast tego ugotuj lub upiecz mięso, np. pasztet.

Warzywa strączkowe są doskonałym źródłem białka, mogą jednak wzdymać. Dlatego przygotowując z nich posiłki, dodaj szczyptę kminku i majeranku.

Jajko, gluten, mleko, alergeny – rozwiewamy Wasze wątpliwości

Jajko to ważne źródło żelaza i innych składników mineralnych. Już od 7. miesiąca życia można podawać dziecku ugotowane jajko, np. jako dodatek do zupek warzywnych. Można podawać od razu całe jajko, ale pamiętajmy, że żółtko zawiera więcej wartościowych składników. Co jeśli dziecko jest alergikiem? Nie wprowadzajmy wtedy dwóch nowych składników jednocześnie. Najpierw podajemy żółtko, a jeśli jest tolerowane, wprowadzamy całe jajko.

Gluten: unikajmy zarówno zbyt wczesnego wprowadzania glutenu (poniżej 4 miesiąca życia), jak i zbyt późnego jego wprowadzania (np. dopiero po 7. miesiącu życia). Pamiętajmy, że im później gluten zostanie wprowadzony, tym później potencjalnie wykrywana jest choroba trzewna. Po więcej informacji zapraszamy do artykułu Gluten a żywienie dziecka – kiedy i jak wprowadzać gluten do diety malucha?

Mleko krowie podawajmy dopiero po ukończeniu 1. roku życia. Małe ilości mleka krowiego możemy wykorzystać do przygotowania pokarmów uzupełniających, ale przed ukończeniem 1. roku życia nie może być stosowane jako główny produkt mleczny. Wybierajmy mleko pełne, o nieobniżonej zawartości tłuszczu.

Przetwory mleczne: sery, jogurt naturalny, kefir można wprowadzać stopniowo po 7. miesiącu życia. Pojedynczo, pomału i z zachowaniem kilkudniowych odstępów. Jako samodzielny posiłek można je podawać po 11. miesiącu życia. Podawaj produkty naturalne, nie słodzone.

Alergie i alergeny: o ile nie zaleci tego lekarz, nie opóźniaj wprowadzania do diety dziecka produktów, które mogą potencjalnie uczulać. Jeśli dziecko ma alergię na białka mleka, nie podawaj mu w 1. roku życia wołowiny i cielęciny, ponieważ zawierają podobne białka. Jeśli jest uczulony na jajka, nie podawaj mu mięsa kurczaka.

Suplementacja witaminy D: Witamina D jest niezbędna do rozwoju kośćca, a jej niedobór w naszej szerokości geograficznej jest dość częsty. Dlatego niemowlęta między 6 a 12. miesiącem życia powinny dostawać od 400 do 600 IU witaminy D (10,0–15,0 µg) na dobę, w zależności od dobowej dawki dostarczanej wraz z pokarmem. Dawka ta może być zwiększona do 1000 IU w miesiącach od września do kwietnia. Najlepiej skonsultować suplementację z pediatrą.

Tagi: , , , , , , , ,

Twoje korzyści z rejestracji

  • Udział w losowaniu nagród w Niebieskim Konkursie
  • Darmowe e-booki
  • Darmowe szkolenia online
  • Newsletter z poradami na 34 tygodnie ciąży i 12 miesięcy życia dziecka
  • Oferty i zniżki dopasowane do Ciebie
  • Wymiana doświadczeń na Forum
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Forum

Forum

Pakiety

Pakiety

Placówki